Kjøttets ingeniører
tekster 2018-2024
"Vår ledende romanforfatter behersker også essayformen. Han bruker den til å vise hvordan ord som settes sammen på en bestemt måte får liv og blir stående, som klassiske tekster"
WILLY PEDERSEN, MORGENBLADET, KRITIKERNES FAVORITTER 2024
"«Kjøttets ingeniører» er som ein langsam berg-og-dal-bane-tur gjennom det knausgårdske universet, frå evig liv til dobesøk … boka er inspirerande lesnad. Knausgård har ei sjeldan evne til å kople saman ulike fenomen på tankeutvidande måtar. Han kan undre seg over det opplagde, han byr raust på eige erfaringar og sitat frå eigne og andres bøker, og han har stor kunnskap på forbløffande mange felt, ikkje minst innan målarkunsten"
MARTA NORHEIM, MORGENBLADET
" Dristige tanker om død og djevler. I sin nye essay-samling utforsker Karl Ove Knausgård både kunstens og menneskenes muligheter til evig liv … Få andre har som ham evnen til å bevege seg elegant mellom banale brødskiver og store tanker om liv og død. Få andre våger å blottstille sine ambisjoner på skrivingens vegne og sine begrensninger. Og - ikke minst - få andre evner å skrive så ujålete og medrivende om både billedkunst og litteratur … Deilig nedpå, personlig og selvransakende … Knausgård er en mester i å skrive om billedkunst på «menneskespråk». Her leverer han glitrende essays om den svenske maleren Mamma Andersson og om fotografene Thomas Wägström og Stephen Gill"
INGER BENTZRUD, DAGBLADET
"..gir noen helt slående formuleringer og klarsynte analyser. Og et glimt av Knausgårds sivilisasjonskritikk "
EILIF GULDVOG HARTVEDT, AFTENPOSTEN
"inkluderande og opplysande essay … Knausgård skriv forvitneleg om leserøynsler, og like bra eller betre om å skriva … Eit langt essay handlar om, eller er som ein reportasje frå, ei reise i Russland i oktober 2017 … Dette essayet har enormt forsterka aktualitet no og inneheld ein lynande klår analyse av Russland under Putin … Heilskapsinntrykket av boka er at ho, sjølv om det ofte er intrikate saker som vert drøfta, er nær sagt forbløffande lettlesen og på underleg vis underhaldande, ikkje ved komikk eller spenning, men ved gode resonnement og velartikulerte tekstar"
ODD W. SURÉN, DAG OG TID
"«Vi har vendt naturen ryggen», skriver Karl Ove Knausgård i en ny bok som formulerer alvoret bak «Morgenstjernen» … I tillegg til å undersøke sitt eget skrivearbeid, skriver Knausgård inngående om andre kunstneres arbeider. Tekstene inneholder gode lesninger av «Madame Bovary» av Gustave Flaubert og «Fuglane» av Tarjei Vesaas … Knausgård undersøker hasardiøst nok hvordan et fotografi, et øyeblikksbilde, kan utgjøre «åpningen til Guds rike». Nettopp slik er Knausgårds siste bøker: De forholder seg til mennesket og naturen på undrende, lite påståelige måter, med dører på vidt gap til både nye og gamle tekster og landskaper"
TOM EGIL HVERVEN, KLASSEKAMPEN
"selv om jeg kan bli nesten støtt av Knausgårds meningsmot, er det egentlig sånn jeg vil ha det. Om flere folk bare hadde sagt hva de mente, uten å la frykten styre pennen, hadde ordskiftet vårt berørt større flater av det menneskelige og dermed blitt veldig mye mer interessant enn i dag"
ÅSTE DOKKA, VÅRT LAND
"Knausgårds nye essaysamling «Kjøttets ingeniører» forsterker hans posisjon som en helt særegen stemme i norsk litteratur … Knausgårds sympatiske og ujålete stemme og blikk gjennomsyrer essayene og forsterker gleden ved lesningen … Mye å glede seg over, forundre seg over, bli provosert av og irritert av hos Karl Ove Knausgård - som alltid"
TURID LARSEN, DAGSAVISEN
Dette er den første samling av Karl Ove Knausgårds essays siden Sjelens Amerika (2013) og I kyklopenes land (2018).
Som essayist har Karl Ove Knausgård en helt særegen evne til å skrive tett på eksistensen, om naturen, for eksempel om gresset, om trærne, om insektene rundt trærne og hvordan trærne om natten har et annet uttrykk, og derfra til trærne i kunsten, og videre ut til de største spørsmålene, om sjelen, om døden, om muligheten for evig liv, om kunstig intelligens og om tallenes plass i naturen. Også når han skriver om kunst og om hva romanen gjør, er det med et svimlende nærvær, en oppmerksomhet for detaljene som uanstrengt og inspirert åpner de mest grunnleggende spørsmålene om kunsten og eksistensen på nye måter.
«Bare én ting står mellom oss og evig liv. Én ting! Hadde vi bare fått bukt med den, ville porten til fremtiden stått på vid gap, og det for alltid. Morgendagene ville skylle uhindret over oss, vi ville kunne bade i tid og endelig få fordypet oss i alt eksistensen tilbyr av skjønnhet og glede. Vi ville kunne se alt som finnes, tenke alt som er mulig å tenke, oppleve alt som lar seg oppleve. Men den ene tingen står i veien. Den er som en vegg som alt liv slås i stykker mot.»
Som essayist har Karl Ove Knausgård en helt særegen evne til å skrive tett på eksistensen, om naturen, for eksempel om gresset, om trærne, om insektene rundt trærne og hvordan trærne om natten har et annet uttrykk, og derfra til trærne i kunsten, og videre ut til de største spørsmålene, om sjelen, om døden, om muligheten for evig liv, om kunstig intelligens og om tallenes plass i naturen. Også når han skriver om kunst og om hva romanen gjør, er det med et svimlende nærvær, en oppmerksomhet for detaljene som uanstrengt og inspirert åpner de mest grunnleggende spørsmålene om kunsten og eksistensen på nye måter.
«Bare én ting står mellom oss og evig liv. Én ting! Hadde vi bare fått bukt med den, ville porten til fremtiden stått på vid gap, og det for alltid. Morgendagene ville skylle uhindret over oss, vi ville kunne bade i tid og endelig få fordypet oss i alt eksistensen tilbyr av skjønnhet og glede. Vi ville kunne se alt som finnes, tenke alt som er mulig å tenke, oppleve alt som lar seg oppleve. Men den ene tingen står i veien. Den er som en vegg som alt liv slås i stykker mot.»
Vis info om boka Skjul info om boka
Utgitt | 2024 |
---|---|
ISBN | 9788249528196 |
Innbinding | Ebok |
Tittel | Kjøttets ingeniører |
Bokgruppe | 851 |
I salg | 14.06.2024 |
Design | Yngve Knausgård |
Emne | Essay Faglitteratur |