The Hills
roman
"En ambisiøs, innholdsrik historie … en smart og slående roman"
PUBLISHERS WEEKLY, STARRED REVIEW (USA)
"Bringer tankene til Mervyn Peake og Wes Anderson, med noe av Nathanael Wests nøytrale groteskhet. Dette er forførende og eksentrisk underholdning"
KIRKUS REVIEW, STARRED REVIEW (USA)
"En raffinert roman, et urovekkende kammerspill om obskure norske samfunnsstøtter og et falmende Europa …. Faldbakken har en sjelden evne til å fortette en atmosfære ekstremt og skape figurer som, trass i sin overspenthet, ikke er karikaturer"
FRANZ HAAZ, NEUE ZÜRCHER ZEITUNG (Tyskland)
"en provokatør med stil ... Det er en underlig, eiendommelig roman den norske forfatteren og kunstneren Matias Faldbakken har skrevet med The Hills … Faldbakken holder på den gode, smakfulle tonen helt til slutten, og kanskje er denne romanen mer brutal, mer provokativ og ordensnedbrytende enn trilogiens blanding av pønk og splatter"
DER TAGESSPIEGEL (Tyskland)
"så lett, selvfølgelig, og samtidig så gjennomtenkt og intelligent skrevet. Å lese den er ren lykke!"
DEUTSCHLANDFUNK KULTUR (Tyskland)
"Matias Faldbakken er en mester i å sette ord og bilder på det absurde"
DONNA (Tyskland)
"stilistisk glitrende og bedragersk"
DE MORGEN (Belgia)
"Overbevisende, skarp og velskrevet roman … Jeg har lenge ment at norske Matias Faldbakken er en av Skadinavias beste og viktigste romanforfattere … [The Hills er] et form for mikrokosmos,i den forstand at restaurantens rom utkrystalliserer en mer generell og tidstypisk konflikt – nei, det er kanskje et for sterkt ord; en motsetning, en vakling, mellom det gamle Europa og den nye verdenen … det lyder kjedelig, det kan jeg godt høre, men det er det ikke. Særlig ikke fordi, for det første skriver Faldbakken enormt godt … og for det andre, fordi Faldbakken er en så skarp iakttager av samfunnet og samtiden og fordi hans personskildringer er så overbevisende … Slik stadfester Faldbakken sitt comeback som romanforfatter med en bok som både minner om og ikke minner om resten av forfatterskapet … Han er - la oss bruke klisjeen som tittelen nesten legger opp til selv – på ingen måte over the hill"
MIKKEL KRAUSE FRANTZEN, POLITIKEN (Danmark)
"et lite mesterverk, kjølig og rik, ikke til å bli klok på ... Det er en stemning av innestengt panikk i romanen, særlig mot slutten, men også noe helt usentimentalt. The Hills er en merkelig bok på den aller beste måten bøker kan være merkelige på. Det er en bok man ikke blir ferdig med"
TUE ANDERSEN NEXØ, INFORMATION (Danmark)
"Det grenser til anarki. Faldbakkens penn blir en stadig skarpere skapell. The Hills mister glansen, og litteraturen vinner en talentfull provokatør"
L’EXPRESS, Fire av fem stjerner (Frankrike)
"Det dreier seg ikke lenger om å erobre verden, eller å få et overblikk over samfunnet. I stedet rettes søkelyset mot hovepersonen, som føler seg ubekvem med seg selv, revet som han er mellom ønsket om å være en observatør og behovet for at noe skal skje, og dømt til ensomhet. Det er et solipsistisk syn – både urovekkende og stimulerende – på den menneskelige tilværelsen"
LE MONDE DES LIVRES (Frankrike)
"I denne korte, intense romanen, den første av forfatterens som oversettes til fransk (av Marie-Pierre Fiquet) er den dobbelte kvaliteten følbar. Mannen som fører pennen er også en skarp portrettør, og gir oss et helt galleri av bemerkelsesverdige personligheter i et avgrenset rom, i dette tilfellet den alderstegne, elegante restauranten The Hills …Humoren er der hele tiden, dempet. Og melankolien"
LA DÉPÊCHE DU MIDI (Frankrike)
"Denne norske romanens største sjarm er at den fenger oss samtidig som den ikke fører noen vei … Nostalgien er ikke som den en gang var, men den kan fortsatt bevege oss og få oss til å smile"
PHILIPPE CHEVILLEY, LES ECHOS (Frankrike)
"I denne perfekt gjennomførte romanen, i en litt skjærende satirisk tone, er det servitøren som fører ordet. Den er oppbygd som en serie små sketsjer og illustrasjonsbilder som tar form av ‘sosiale miniatyrer’, og presenterer et helt galleri av forskjellige personer, noen overdrevent konvensjonelle, andre eksentriske eller selsomme"
LE FIGARO LITTÉRAIRE (Frankrike)
"Et univers styrt av strenge begynner å sprekke opp – og ikke nødvendigvis til det verre, kanskje er det til det bedre – på grunn av ørsmå sandkorn med ødeleggende virkning"
LE SOIR (Belgia)
"Observasjonene skjerpes med smertelig presisjon og lattervekkende følsomhet. Bildet på det gamle, livstrette Europa er fortryllende helt fram til avec-en"
TRIBUNE DE GENÈVE (Sveits)
"Det er gått snart ti år siden han ga ut siste bind i den kritikerroste trilogien om skandinavisk misantropi under navnet Abo Rasul. Matias Faldbakken er tilbake - og bruker denne romanen om en alderstegen restaurant til å beskrive hva som skjer når balansen mennesker imellom forrykkes ... Slik utvikler The Hills seg fra et slags kollektivportrett til et absurd drama, som blant annet fikk meg til å assosiere til David Lynchs skumleste arbeider. Hult teatralsk og klaustrofobisk på en og samme tid. På trygg vei inn i katastrofen ... Den virker så lett og tilforlatelig skrevet, men The Hills er i virkeligheten noe av det mest uforsonlige jeg har lest på svært lenge. En særegen leseropplevelse mange bør unne seg."
SINDRE HOVDENAKK, VG
"Matias Faldbakkens nyeste roman The Hills er som Theatercaféen: klassisk europeisk og i villet utakt med egen tid ... Faldbakkens skildringer av restauranten og dets klientell gir assosiasjoner til den tyske maleren George Grosz: presis, men karikert, klassisk, men tegneserieaktig og temmelig mørk og grotesk. Kelnerens svakt ondskapsfulle karakteristikker er oftest frydefulle å lese ... med The Hills viser Faldbakken at han er en ganske unik forfatter."
BJØRN GABRIELSEN, DAGENS NÆRINGSLIV
"Tempoet er skrudd et hakk ned, setningene er mer kunstferdige og smakfullt litterære, men misantropien er ikke borte, den har emigrert til et annet nivå og inn i et annet miljø, en høyere klasse ... romanen er ofte djevelsk morsom, men den kan også leses som et allegorisk kammerspill om hvordan kapitalismens transaksjoner utspiller seg ... Det brede spekteret fra de kjølige, konseptuelle analysene til den mørke, men ganske varme, latteren i romanene, tegner opp en kunstner med potensiale til å bli populær i ordets beste betydning."
SUSANNE CHRISTENSEN, KLASSEKAMPEN
"Gamle og nye idestrømninger serveres med fin letthet og lun ironi i Matias Faldbakkens roman-comeback ... nostalgiutbrudd slipper støtt og stadig ut av kelnerhodet, men romanen sympatiserer hverken med fordums prakt eller nåtidens hektiske kapitalmakt - det virker mest som Faldbakken synes det er vittig å leke med dem ... Faldbakken anno 2017 virker i langt større grad å spille på lag med den tradisjonelle, humanistiske litteraturen. Av den grunn er The Hills enklere, men også uendelig mye gøyere å fordøye."
CARINA ELISABETH BEDDARI, MORGENBLADET
"American Psycho uten sex. Mer subtil får du ikke sivilisasjonskritikken enn i Bragepris-nominerte The Hills ... The Hills er et speil for det selvsentrerte, overtrøtte og overmette konsumsamfunnet ... Ikke et øyeblikk faller Faldbakken for fristelsen til å ironisere, fordømme, raljere eller tordne mot selvtilfredsheten (oss) som restaurantens klientell representerer. Han lar dem bare sitte der i den falmende plysjen, med sin forslitte velformulerthet, og sine fine ganer, en kroppsdel uten nytteverdi utenfor den lumre atmosfæren ved bord 13"
FARTEIN HORGAR, ADRESSEAVISEN
"Artig og tankevekkande om ein observant, halvgamal kelner ... forfattaren er flink til likevel å skape personar som står til truande. Men, og det er viktig å understreke, boka The Hills er også ein såkalla kollektivroman, om eit minisamfunn med eit indre liv. Men så kjem det altså stadig nye som skal gli inn i miljøet. Enkelte av dei gjer det ikkje, det blir uro og - den indre balansen blir borte. Det skjer ikkje med brask og bram eller smelling med dører. Nei, det kjem snikande, til å begynne med nesten umerkeleg. Eitt ord slo ned i meg, kreft. Mange kreftformer kjem slik, nesten utan symptom, men etter kvart kjem symptoma - sterkare og sterkare. Ei god bok med lun, av og til, underfundig humor"
BJARNE TVEITEN, FÆDRELANDSVENNEN
"Diabolsk, med en strime av håp. Matias Faldbakkens The Hills er bokhøstens store overraskelse. Menneskets vulgariteter konfronteres med barnets tillit i en tett og intens dødsdans. The Hills er en uvanlig sterk roman ... Faldbakken lirker frem en dyster stemning, på stiligste vis ... Forfatteren bak den destruktive Rasul-trilogien har modnet. Jeg visste at han kunne skildre det grenseløse og infame, men ikke at han hadde overskudd til å hinte så stilig om lyset. En av årets beste romaner"
ESKIL SKJELDAL, VÅRT LAND
"Møte mellom brautande levemenn og kelneren med nervetryne gir ei underhaldande blanding av dekadanse og kos. Ein av dei mest særeigne og definitivt den mest underhaldande norske romanen frå 2017 ... Faldbakken viser med denne romanen at han har blikk for dei evige bipersonane i livet og talent for nevrosehumor. Evna til å orkestrere koseleg, gamaldags snobberi i kombinasjon med frisk formuleringsevne gjer at tankane går til både Oscar Wild og P. G. Woodhouses Jeeves og Wooster-serie ... mest viser det nostalgiske portrettet av restauranten lengt etter tradisjonar som kan stå imot teknologiske - og andre slags - revolusjonar. Det gir The Hills den same idylliske sjarmen som gamle julefilmar"
MERETE RØSVIK GRANLUND, DAG OG TID
"En framoverlent kelner i et gammeldags miljø, som behersker verden til fingerspissene mens den smuldrer opp rundt ham: så morsomt og så tankevekkende"
KARIN HAUGEN, KLASSEKAMPEN, Årets beste bøker 2017
"Forfatteren Matias Faldbakken er tilbake med ny palett og ord som 'blass' og 'grimet' i en roman om wienerkafeen The Hills, sett fra den observante kelnerens ståsted. I utkanten av en falmet europeisk kultur utspilles et drama i restauranten. Leseren blir gladelig værende"
BJØRN GABRIELSEN, DAGENS NÆRINGSLIV, Årets beste bøker 2017
"Godt servert. Faldbakkens nye roman representerer en underfundig annerledeshet i hans forfatterskap ... Språket gir boken en intensitet som står i fin kontrast til et udramatisk ytre handlingsforløp. Portrettet av stedet og fortelleren står levende frem med stor detaljrikdom."
MARI MJAALAND, UNIVERSITAS
Restauranten The Hills i Oslo sentrum er midtpunkt i Matias Faldbakkens nye roman, fylt av servitører og stamgjester, lysekrone og garderobevakt, mesanin, varekjeller, barsjef og huspianist. Det er et kontinentalt interiør med nedtråkket mosaikk i konsentriske ringer på gulvet og vegger fulle av portretter, tegninger, malerier og klistremerker. Han som fører ordet har vært stedets kelner i 13 år. Med diskresjon og full oversikt over alt som foregår i lokalet er han romanens øyne og ører. Ideen om det gamle Europa holdes i hevd på den noe nedslitte restauranten. Der hersker en velprøvd orden, hvor alt har sin plass og lite eller ingenting trenger inn utenfra. Trusselen om uro og forandring kommer likevel, først i form av en pur ung kvinne som presser seg inn blant det faste klientellet på The Hills.
"The Hills" er en overraskende, skarp og underholdende roman om vaklende strukturer og en kultur i drift mellom flid og forfall. Forfatteren skriver med en sjelden observasjonsevne og sterk sans for detaljer og komikk, og forfølger romanens forestillinger henimot det absurde på en måte som fremkaller et underliggende ubehag og alvor.
"The Hills" er en overraskende, skarp og underholdende roman om vaklende strukturer og en kultur i drift mellom flid og forfall. Forfatteren skriver med en sjelden observasjonsevne og sterk sans for detaljer og komikk, og forfølger romanens forestillinger henimot det absurde på en måte som fremkaller et underliggende ubehag og alvor.
Vis info om boka Skjul info om boka
Utgitt | 2017 |
---|---|
ISBN | 9788249518869 |
Innbinding | Ebok |
Tittel | The Hills |
Bokgruppe | 852 |
I salg | 11.09.2017 |
Emne | Skjønnlitteratur Restauranter Oslo Romaner |