Ellevte roman, bok atten
Annen tilknytning:
- Bjørn Hansen (1)
Serie:
Oktober ebok
”suverent gjort … Det er også ein av dei finaste komposisjonane til Dag Solstad … vi får ei av dei mest fantastiske skildringar i norsk litteratur av forholdet mellom far og son, grufull i sin gjennomreflekterte ynde … Det er ein djupt original roman … Dag Solstad ... rører seg språkleg suverent og maktar å variera mange av sine motiv og gje dei ny form i ein symfoni av intertekstualitet. Den djupe pina, det forferdelege mørkret, den eksistensielle angsten, den ubendige lengselen, alt dette som er Dag Solstads varemerke, blir ikkje borte, men halde fast i eit mangebotna språk og eit overskot av formande kraft og fantasiens fridom til å gå til yttergrensene inn i mørkret over avgrunnen. Det er flott gjort”
OTTO HAGEBERG, AFTENPOSTEN
”Dag Solstad er vår mest geniuine romanforfatter. Med den moderne euopeiske romantradisjonen i ryggmargen, med ein sans for struktur og eit driv som er heilt eineståande, gjer han romankunst av alt han grip fatt i, anten han vel det store eller det vesle formatet, skriv om fotball eller Aker Mek eller politisk omvendbare lektorater og forfattarar …Dag Solstads siste roman er djupast sett ein allegori om romankunsten og romanforfattaren … Han har den urokkelege styrken som skal til for å kunne arbeide, heile tida og utan sideblikk, med sine djupaste desperasjonar og fascinasjonar, og få lesaren til å oppleve at det er verdt det ”
ATLE KITTANG, BERGENS TIDENDE
«Dag Solstad berättar som vanligt rakt, snabbt, och effektivt, och på samma soldstadska vis förtätas texten med jämna mellanrum i samma mån som det existentiella trycket tätnar kring Bjørn Hansen – det där med form och innehåll behärskar Dag Solstad til fulländing. Ellevte roman, bok atten är helt enkelt en rent mästerlig roman»
LENNART BROMANDER, ARBETET (Sverige)
«Kan skade din helse ... man leser på egen risiko, hans iscenesettelse av eksistensiell tomhet forårsaker kuldeskade … Solstad har lenge blitt regnet som en av de store nordiske prosaforfatterne, han nevnes ofte i Nobelpristider. Likevel er det først nå Ellevte roman, bok atten fra 1992, en av hans beste romaner, oversettes … Jeg tenker på J. M. Coetzee når jeg leser Solstad… Snakk om irriterende romanfigur … Den eneste relasjonen Hansen våger å ha er kjærligheten til sine bøker. Han burde holdt seg til den. Men da hadde det ikke blitt storartet litteratur.»
ANNELI JORDAHL, AFTONBLADET (Sverige)
«Dag Solstad tilbyr storartet og angstladet lesning ... [" Ellevte roman, bok atten" er] en eksistensiell roman om fremmedgjøring og apati … Den kan sammenlignes med både Tsjekhov og Kafka, men jeg ser også en tydelig kobling til den amerikanske postmoderne tradisjonen og den svarte komikken hos forfattere som Joseph Heller ... storartet, angstladet lesning om hvordan det postmoderne mennesket forsøker å fylle sitt liv og relasjoner med mening. Boken er umulig å legge fra seg - og umulig å lese uten å kaste et langt blikk i speilet.»
JENS LILJESTRAND, DAGENS NYHETER (Om "Ellevte roman, bok atten" og "17. roman")
«Solstad er suveren på å håndtere det normale, på sett og vis er det et av hans store temaer, for det er der vi kjenner igjen våre egne skjeve speilbilder. […] Solstads stil er enestående opprettholdt: en slags grå kraft som kan være prøvende, men også får leseren til å le (en latter beslektet med det som Kafkas tekster lokker frem; en latter som skaper et siderom i teksten og inne i leseren).»
ERIK BERGQUIST, SVENSKA DAGBLADET (Om "Ellevte roman, bok atten" og "17.roman")
«Det er sørgelig, hardt og storartet»
MATS KOLMISOPP, HELSINGBORGS DAGBLAD (Om "Ellevte roman, bok atten" og "17. roman")
"I denne fascinerende romanen om middelmådigheten, betrakter forfatteren vårt samfunn med en svært ironisk distanse. Lekende snur Dag Solstad opp ned på det sedvanlige narrative hierarkiet: Han nedtoner de sentrale hendelsene og årsakssammenhengene, og velger i stedet å framheve en psykologisk materie som tilhører en dypere, mer perifer og mindre konvensjonell tidsorden. Ved å utforske en gjennomført triviell tilværelse, modellerer Solstad romanformen fra innsiden, og får den til å forene lysende og mørke hjernelinjer"
E. LE, L'EXPRESS (Frankrike)
"Man blir revet med av denne 'bevissthetsstrømmen', den indre monologen som renner som en klar bekk gjennom hodet til denne mannen. Som et lite halmstrå flyter man ledig og lett langsmed de talende minnene hans, de godt observerte hans, med en følelse av å bade i selve livet. Ingen har på noen bedre måte vist absurditeten og storheten i vår moderne tilværelse"
PATRICK WILLIAMS, ELLE (Frankrike)
«Fremmedgjøringen og likegyldigheten – overfor et samfunn som vurderes som uomstøtelig, men også overfor hans nærmeste omgangskrets – hjemsøker disse sidene og farger stemningen. Er mennesket bare summen av forskjellige roller, enten de er fritt valgt eller påtvunget? Finnes det en essens som overskrider det sosiale jeget? Disse problemstillingene, som forfatteren har vært opptatt av siden debuten, dukker opp igjen i denne mesterlig komponerte romanen»
LE MONDE (Frankrike)
"Misforståelser, misoppfatninger: denne boken dekrypterer alt som skurrer i menneskelige relasjoner"
FEMME ACTUELLE (Frankrike)
Svært særegen, intelligent og kraftfull"
SOPHE CREUZ, L’ECHO (Frankrike)
"et litterært funn, engasjerende og morsom"
ELISABETH JOBIN, LE TEMPS (Sveits)
”At en forfatter som regelmessig har fått strålende kritikker, prestisjetunge priser, utgis i betydelige opplag og er oversatt til en rekke språk til nå ikke er oversatt til tysk – det er og blir uforståelig.”
HANS-ULRICH PROBST, 52 BESTE BÜCHER, SCHWEIZER RADIO DRS2 (Tyskland)
”Snirklete setninger som strekker seg over hele sider vitner om Dag Solstads store kunstneriske ferdighet og elegante ironi
KATRIN HILLGRUBER, BUCH DER WOCHE, NDR (Tyskland)
”I Skandinavia har nordmannen Dag Solstad lenge tilhørt forfatternes fremste rekker, og med romanen Ellevte roman, bok atten foreligger for første gang en av hans bøker på tysk. Her besnærer han med en ukunstlet presishet i språket.”
SCHWÄBISCHE ZEITUNG (Tyskland)
”Med dissekerende distanse forteller den norske forfatteren Solstad mesterlig om en mann som utforsker livet.”
SCHWEIZER ILLUSTRIERTE (Tyskland)
”I Ellevte roman forteller Solstad med bedragersk udramatiske virkemidler en historie som i sin dagligdagshet virker nesten søvndyssende i starten, men som holder leseren fast omtrent som et insekt på fluepapir, for til slutt å slynge ham brått ut i hensiktsløshetens grenseløse frihet … Solstads stil er ikke mindre nådeløs enn Ibsen … Hele veien til sluttpoenget, som nok en gang avslører menneskelig gjøren og laden i all sin komiske ynkverdighet, gir Solstads isbrekalde, suverent distanserte prosa en underlig trøsterik nytelse.”
KRISTINA-MAIDT ZINKE, SÜDDEUTCHE ZEITUNG (Tyskland)
”Merkelig at Solstad først nå er å finne på det tyske bokmarkedet ... Han beretter med mesterlig knapphet om kemneren Bjørn Hansens liv.”
INGE ZENKER-BALTES, ALLGEMEINE HANNOVERSCHE ZEITUNG (Tyskland)
”Med snirklede og delvis kokette, men alltid elegante setninger, forandrer Solstad hele tiden det som nettopp er blitt sagt som om det var en lek med ord. Slik klarer han å skape den spesielle og lett ironiske avstanden til de tanker, antagelser og overveielser som er ytret, som kjennetegner hans prosa.”
ALDO KEEL, NEUEN ZÜRCHER ZEITUNG (Tyskland)
”Solstad er en fantastisk forfatter … Det er noe av Tsjekov i Solstads dyktige håndtering av rivaliseringen og pasjonene i det provinsielle livet, mens flinthardheten han analyserer nedkjølingen av Bjørns følelser for Turid med, minner om melankolien og ubarmhjertigheten til Proust … Ellevte roman, bok atten er bare den andre av Solstads verker som oversettes til engelsk. Det bør komme flere.”
SUNDAY TIMES (Storbritannia)
”rørende … en ironisk og fantastisk bok.”
IRISH TIMES i artikkel om årets beste bøker i 2008 (Storbritannia)
”sjokkerende og rørende … beskrivelsene av kveldene viet til teatergruppen er briljant gjort … [Turid Lammers] fall fra femme fatale til desperat middelaldrende kvinne er skarpt observert … Solstad … har en subtil følelse for nyanser … Å åpne den forede konvolutten for å oppdage Ellevte roman, bok atten var et lykketreff; å lese den en forbløffende erfaring”.
EILEEN BATTERSBY, IRISH TIMES (Storbritannia)
"briljant og subtil”
PAUL BINDING, INDEPENDENT (Storbritannia)
”Solstad har en tørr og kjølig komisk stil”
TELEGRAPH (Storbritannia)
En morgen i slutten av august står Bjørn Hansen på Kongsberg jernbanestasjon og venter på sønnen sin. Han er blitt femti år, og det er fire år siden han forlot Turid Lammers, den kvinnen som i sin tid var årsaken til at han reiste fra kone og barn og flyttet til Kongsberg for å følge 'drømmen om stjålen lykke'. Men heller ikke møtet med sønnen evner å fylle Bjørn Hansens tilværelse med det innhold han lengter etter, og i protest mot livet utvikler han en plan for å virkeliggjøre sitt store Nei.
"Ellevte roman, bok atten" kan sies å være en slik roman som Bjørn Hansen selv drømmer om å lese, 'en roman som viste at livet er umulig, men uten et snev av humor, verken svart eller av noe annet slag.' Det er en dyptborende eksistensiell roman som på en konsentrert og kompromissløs måte favner alle Solstads grunntemaer. Den regnes som en av hans aller viktigste bøker.
For "Ellevte roman, bok atten" mottok Solstad Kritikerprisen for annen gang.
"Ellevte roman, bok atten" kan sies å være en slik roman som Bjørn Hansen selv drømmer om å lese, 'en roman som viste at livet er umulig, men uten et snev av humor, verken svart eller av noe annet slag.' Det er en dyptborende eksistensiell roman som på en konsentrert og kompromissløs måte favner alle Solstads grunntemaer. Den regnes som en av hans aller viktigste bøker.
For "Ellevte roman, bok atten" mottok Solstad Kritikerprisen for annen gang.
Vis info om boka Skjul info om boka
Utgitt | 2012 |
---|---|
ISBN | 9788249509966 |
Innbinding | Ebok |
Tittel | Ellevte roman, bok atten |
Bokgruppe | 852 |
I salg | 08.05.2012 |
Design | Exil design |
Emne | Skjønnlitteratur Romaner Barn Menn Foreldre |