Roman. Milano
roman
"Val vet ikke selv hva kjærlighet er - hvordan kan hun så vite at hun elsker ham; og verre: elsker han henne, gjør han det?Slik kverner og går det i Vals jakt på tilhørighet og kjærlighet. Men Roman. Milano har likevel en mer forhåpningsfull tone enn tidligere ørstavikromaner med samme tematikk, en studie i overflatelivs lengsel etter dybde og perspektiv, angst for å knytte seg til, angst for å miste, redsel for det tomme rom. Men: 'Det er ei lita jente der, tenker Val, som ikke gir opp.'"
JAN ASKELUND, STAVANGER AFTENBLAD
"Roman. Milano viser frem en svalere Ørstavik ... Den overordnede tematikken er rammende nok. Hva skjer med oss, hvis vi lever uten virkelige støttespillere? Hvilken voksen kan egentlig et barn bli, som er vokst opp i en så utsatt situasjon? En barndom er ikke noe vi har utfyllende kunnskap om. Det det var for mye eller for lite av da preger oss nå. Det er mye rom rundt figurene denne gangen, som leseren står fritt til å putte sine sorger i"
KNUT HOEM, NRK P2
"I dette egenrådige, modige og som regel lett gjenkjennelige forfatterskapet føyer kunstnerromanen Roman. Milano seg ledig inn ... Jeg har stor sans for Ørstaviks – og Vals – kameraaktige blikk på verden ... tillegg til de eksistensielle problemstillingene inneholder teksten altså et rikt intellektuelt omland av kunst, arkitektur og film, til og med musikk. Bokens mange skildringer og sakte rytme – på det ytre plan skjer det lite – er samtidig med på å bygge et stort refleksjonsrom. Først og fremst er det altså alle bildene som er slående ved romanen ... Roman. Milano krever til enhver tid en motivert og konsentrert leser. Den som er villig til å redusere tempoet og gi boken oppmerksomheten den behøver, har i mine øyne en ansporende opplevelse i vente."
KÅRE BULIE, KLASSEKAMPEN
"Ørstavik skriver elegant om å være forfulgt av morsspøkelset ... Jeg synes Ørstavik treffer godt med sin beskrivelse av den 27 år gamle Val. Hun glir unna, hun er vag, og har ikke landet hverken karrieren eller i parforholdet. Alt skjer på innsiden ... Betraktninger om Mussolini og hans familiepolitikk passer fint inn tematisk, men det er beskrivelsene av psykologiske eksperimenter fra 50-tallet, der man nektet spebarn kontakt med moren, som brenner forfatterens hovedbudskap fast på netthinnen. Uten nærkontakt og blikkontakt dør barnet"
MARI GRYDELAND, AFTENPOSTEN
Val på tjuesyv kommer til Milano for å bo der med Paolo, som hun nylig har møtt i Oslo. Val er tegner, Paolo er kurator i et stort, familieeid kunstgalleri.
Val har vokst opp med en tante i et rekkehus på Ski. Foreldrene dro til Silicon Valley for å jobbe da hun var tre. Siden har hun knapt sett dem.
Val vet ikke hvordan kjærlighet kjennes, hun vet bare at hun vil være hos Paolo. Og Paolo sier at det bare er Val han vil ha, men hvordan kan hun være sikker på det?
"Roman. Milano" er en roman om kunst, om bildet som tilgang til erkjennelse. Om å være foreldreløs og om behovet for å høre til. "Roman. Milano" undersøker hvordan barnet i oss er forbundet med den voksne kjærligheten.
Val har vokst opp med en tante i et rekkehus på Ski. Foreldrene dro til Silicon Valley for å jobbe da hun var tre. Siden har hun knapt sett dem.
Val vet ikke hvordan kjærlighet kjennes, hun vet bare at hun vil være hos Paolo. Og Paolo sier at det bare er Val han vil ha, men hvordan kan hun være sikker på det?
"Roman. Milano" er en roman om kunst, om bildet som tilgang til erkjennelse. Om å være foreldreløs og om behovet for å høre til. "Roman. Milano" undersøker hvordan barnet i oss er forbundet med den voksne kjærligheten.
Vis info om boka Skjul info om boka
Utgitt | 2020 |
---|---|
ISBN | 9788249522255 |
Innbinding | |
Tittel | Roman. Milano |
Bokgruppe | 502 |
I salg | 19.11.2020 |
Emne | Skjønnlitteratur Kunstnermiljøer Kjærlighet Italia Romaner |