Bildet på baksiden
roman
Annen tilknytning:
- Nils og Zakk (3)
"oppriktig skildret. Her møter vi for en sjelden gangs skyld en mann som ser tilbake på sitt livs skipbrudd med en ærlig vilje til å ta på seg skyld og arbeide for gjenopprettelse ... refleksjonene som nedfeller seg i romanen genererer en varme som sprer seg i teksten"
LIV RIISER, VÅRT LANDE
”en oppsiktsvekkende skildring av et komplekst far og sønn forhold … overbevisende og sann ... Mye finstemt ordvalg og røff replikkføring gjør denne delen av boka til lettflytende og spennende lesning … en dreven forfatter, med sans for å skape fine situasjonsbilder. Haavardsholm beveger seg fram og tilbake i tid, henter fram ubehagelige barndomserindringer og problematiske familieforhold, og klarer ubesværet å gjøre dette stoffet til noe allmenngyldig”
TURID LARSEN, DAGSAVISEN
"Haavardsholm sitter på mye kunnskap om Latin-Amerika, om kulturene som ble borte i bølgen av konkvestadorer, og denne kunnskapen er elegant flettet inn i fiksjonen"
FARTEIN HORGAR, ADRESSEAVISEN
"Verdig punktum på en særpreget trilogi. Det fiksjonelle og det selvbiografiske går over i hverandre og skaper en helhet som river leseren med ... Språket er upretensiøst og presist, og det skal megen motvilje til for å oppfatte boken som annet enn ærlig og sannhetssøkende"
TERJE STEMLAND, AFTENPOSTEN
"ei tett samanvevd forteljing ... Tilsynelatande isolerte hendingar og personar - frå fortid og notid - minnebilete og fantasirike naturmetaforar fell på plass i ei djuptborande gransking av eige liv og av slektas labyrintar. Eg les boka som eit spennande og ambisiøst psykoanalytisk forsøk"
ROY M. ERIKSEN, HAUGESUND AVIS
”Espen Haavardsholms blander elegant fiksjonen inn i det selvbiografiske i trilogien som startet med Gutten på passbildet (2004) og fortsatte med Tjue (2006). Forfatteren tegner allmenne og gjenkjennelige bilder av vår nære historie”
ANNE SCHÄFFER, TARA
”Fin finale … en interessant fortelling, og forfatteren forteller med en stødighet, ro og et trekk av forsnoning som gjør leseropplevelsen til en slik som påkaller tanker om sammenhengene i ens eget liv … evnen til å allmenngjøre egne erfaringer, den innehar Haavardsholm i alle fall i godt monn”
INGER MARIE KJØLSTADMYR, NATIONEN
Det er 1979, og Nils Hå er i ferd med å miste troen på de store utopiene. Han er tobarnsfar og skilt for andre gang. Skrivingen holder på å gå i stå. Så får han et uventet tilbud om å bli med faren på en reise til Sør-Amerika. Og et postkort fra barndomsvennen Zakk, som forsvant for over 13 år siden, tyder på at han befinner seg på samme kontinent.
Med "Bildet på baksiden" avslutter Haavardsholm trilogien om Nils Hå. Som i "Gutten på passbildet" (2004) og "Tjue" (2006) flettes fiksjonen og det selvbiografiske sammen. Følsomt og nyansert tegnes portretter av far og sønn i flere generasjoner.
Med "Bildet på baksiden" avslutter Haavardsholm trilogien om Nils Hå. Som i "Gutten på passbildet" (2004) og "Tjue" (2006) flettes fiksjonen og det selvbiografiske sammen. Følsomt og nyansert tegnes portretter av far og sønn i flere generasjoner.