I dag jeg, i morgen du
roman
Annen tilknytning:
"I opninga tenkjer eg på Gunnhild Øyehaugs fornøyelege novelle ‘Liten knute’ … Skomsvolds absurdisme er av eit anna slag – meir kvardagsleg, men også mørkare, utan at det skortar på verken humør eller humor. Påverknaden frå mollstemte, men morosame modernistar som Samuel Beckett og Emmanuel Bove er klår … Skomsvolds språk er friskt og oppfinnsamt, og ofte frydefullt å lese"
EIVIND MYKLEBUST, KLASSEKAMPEN
"Mor og sønn-forholdet i Skomsvolds siste bok er så foruroligende at det likner en grøsser av Roald Dahl … Det er sjelden jeg har lest et mer skremmende og ondsinnet portrett av en dominerende mor … det å lese Skomsvold er en litterær-estetisk nytelse. Det er få norske samtidsforfattere som har en så hypnotisk og billedlig leken skrivestil som henne"
CATHRINE KRØGER, DAGBLADET
"Skomsvolds nyeste roman er et frydefullt grøss … en stilleflytende fortelling med absurde og litt sprø situasjoner og mye leken språklig bildebruk. Men romanen byr også på en særdeles skummel og ondskapsfull morsfigur … Det hele er sydd sammen med den litterært kompetente forfatterens fineste sting … I dag jeg, i morgen du er en kort roman som inneholder store spørsmål turnert med stort litterært overskudd og mye klokskap"
TURID LARSEN, DAGSAVISEN
"Vellykket fra livets kjeller … I dag jeg, i morgen du er Kjersti Annesdatter Skomsvolds mest helhetlige roman, mørk og sprek om et relativt klassisk familiedrama om tildekkelse av sannheter. Kanskje er den hennes beste … Et trekk ved Skomsvolds roman av året, er at den er så fri. Den er gjenkjennelig, men lite beslektet med hennes andre arbeider og har et drag av tidløshet over seg … en roman du bør se opp for i bokhøsten"
VIDAR KVALSHAUG, BOK365
"Det er få som har et så skarpt bildespråk som Kjersti Annesdatter Skomsvold … Skomsvold er god på å skape en stemning som sier ‘dette er ikke bra, her kommer noe forferdelig til å skje’. Det ligger en uro og uhygge i starten av i I dag jeg, i morgen du. Noe kaldt og skjult. Videre er det få forfattere som bedre kan beskrive apatien i et ensomt menneskes liv"
PER ERIK BUCHANAN ANDERSEN, LITTERATURGARASJEN
"Aller mest handler I dag jeg, i morgen du om et komplisert mor-sønn-forhold … Skomsvold klarer å røre ved denne kompleksiteten på et empatisk og mesterlig vis … Skomsvold klarer å la de største temaene – (Livet! Døden! Kjærligheten!) – henge som en skygge over hver setning … Hvorfor skal en bok være så nær vår egen virkelighet som mulig for at vi skal tro på den? Jeg synes Skomsvolds forfatterskap nettopp er et bevis på det motsatte: at litteraturen kan løfte, i hvert fall forskyve, virkelighetsforståelsen – og at den kan gjøre det på en empatisk måte. I mine øyne er det de fantasifulle beskrivelsene til Skomsvold, og den oppfinnsomme handlingen, som gjør bøkene hennes så levende"
MARIA LOKNA, VINDUET 3/20
"Skomsvold er en av de forfatterne hvor hver roman, med sine kvaliteter og begrensninger, løfter seg ved å føye seg til det samlede verket: forfatterskapet … vakker og underlig, mørk og håpefull. Det er en liten fortelling som bærer et kompromissløst alvor i seg, og en slags sang til livet"
KRISTIN VEGO, VAGANT 2/20
"Hele tiden er det som om jeg hører mammas hjerte som banker, ned gjennom gulvet hennes. Det er et sunt og friskt hjerte, hun vil leve lenge, kanskje lenger enn meg. Døden er ikke mindre urettferdig enn livet, men man får om ikke annet sin egen jordflekk til evig tid."
Peter Venn bor alene i leiligheten under moren, han arbeider som oversetter ved kjøkkenbordet hjemme og går sin faste kveldstur i området rundt kirkegården. Han har et rikt indre liv, men det er stakkarslig sparsomt på ytre hendelser. Han kan ta seg i å lengte etter verden der ute, men først må han finne en måte å løsrive seg fra moren på. Han føler seg fanget av lydene hennes, væremåten og ikke minst av hennes versjon av farens siste år. Peter har ingen minner om faren, alt han har er et stort savn.
Denne fredagen spiser Peter som vanlig kveldsmat hos moren, slik han motvillig har gjort i årevis. Han vet hvilke spørsmål han må stille, men våger han? Og kan han våge å nærme seg noen andre?
Kjersti Annesdatter Skomsvold har skrevet en vidunderlig roman om ensomhet, påtrengende dødsbevissthet og om kjærlighetens frigjørende kraft. Romanen er preget av humoristisk alvor og en usedvanlig språklig oppfinnsomhet.
Peter Venn bor alene i leiligheten under moren, han arbeider som oversetter ved kjøkkenbordet hjemme og går sin faste kveldstur i området rundt kirkegården. Han har et rikt indre liv, men det er stakkarslig sparsomt på ytre hendelser. Han kan ta seg i å lengte etter verden der ute, men først må han finne en måte å løsrive seg fra moren på. Han føler seg fanget av lydene hennes, væremåten og ikke minst av hennes versjon av farens siste år. Peter har ingen minner om faren, alt han har er et stort savn.
Denne fredagen spiser Peter som vanlig kveldsmat hos moren, slik han motvillig har gjort i årevis. Han vet hvilke spørsmål han må stille, men våger han? Og kan han våge å nærme seg noen andre?
Kjersti Annesdatter Skomsvold har skrevet en vidunderlig roman om ensomhet, påtrengende dødsbevissthet og om kjærlighetens frigjørende kraft. Romanen er preget av humoristisk alvor og en usedvanlig språklig oppfinnsomhet.
Vis info om boka Skjul info om boka
Utgitt | 2020 |
---|---|
ISBN | 9788249522910 |
Innbinding | Ebok |
Tittel | I dag jeg, i morgen du |
Bokgruppe | 852 |
I salg | 07.08.2020 |
Design | Tore Holberg |
Emne | Mødre Romaner Oslo Ensomhet Skjønnlitteratur |