Jeg, Unica
roman
"Det eneste negative med boka er at det ikke er mer av den … Noen bøker drar deg inn i et rom, fyller rommet med ting, med personer og følelser slik at du nesten glemmer hvem du selv er … Hun briljerer med metaforer, fantasi og historisk teft. Det føles som å puste inn et menneske, og en tid som ikke finnes lenger."
VILDE IMELAND, FÆDRELANDSVENNEN
"Særegent og strålende om kunst og sinnets grenseland ... Reffstrup er en stilsikker debutant som lar det vesentlige være kunsten, historien og fortellingen. En splittet jeg-forteller speiler både en hovedperson på vei inn i galskapen og en fragmentert verden som må forsone så mange ulike liv og fortellinger, både før, under og etter krigen ... Romanen utvider leserens erfaringshorisont og formidler sinnslidelse, historie og versjoner av virkeligheten på nye måter."
BRITA STRAND RANGNES, STAVANGER AFTENBLAD
«Det er ingenting nybegynneraktig ved Jeg, Unica. Denne debutanten har allerede utviklet et plastisk og poetisk språk … en gåtefull kjærlighetshistorie iblandet drømmer, minner og dramatisk krigshistorie. All dialog er på utsøkt vis bakt inn i fortellerens flytende ordstrøm»
INGUNN ØKLAND, AFTENPOSTEN
"ei tvitydig forteljing om eit skjørt «eg» som kjempar mot sjølvutslettinga ... Musikaliteten og bildebruken vitnar om ein særs målmedviten debutant"
MARIA HORVEI, KLASSEKAMPEN
"Den tyske kunstneren og kultforfatteren Unica Zürn er hovedperson i Kirstine Reffstrups vakre, ømskinnede debutroman Jeg, Unica ... heller enn i det biografiske, har romanen sin styrke i skildringene av stemninger og rom, av det ugripelige og forgjengelige i et nærmest gjennomskinnelig språk som har sin særegne styrke i alt som ikke lar seg holde fast."
GEIR VESTAD, HAMAR ARBEIDERBLAD
"Kirstine Reffstrup skriver – som man sier, men også mer bokstavelig talt – som en drøm, med en tung stofflighet og likevel helt lett ... At Reffstrups litterære fantasi fungerer så fint, skyldes ikke hovedsakelig at romanen er skrevet med en spesielt troverdig innlevelse, og at den gir Unica Zürn en psyke. Den lykkes fordi mekanikken i konstruksjonen er så tydelig som den er. Reffstrup lar ikke bare Unica Zürn komme til orde som et jeg som forteller sin egen historie, hun lar henne i stor grad fremstå som en talende dukke. Buktaleriet kunne knapt vært tydeligere. Fortellingens iscenesettelse, dens glidninger og brudd, dens karakter av fantasi, kort fortalt, er selv blottlagt og glassklart gjennomført."
KIZAJA ULRIKKE ROUTHE-MOGENSEN, VAGANT
"Kirstine Reffstrup debuterer med en annerledes og gåtefull bok om to myteomspunnede kunstnere. Resultatet er spennende."
MARI MJAALAND, UNIVERSITAS
"En av flere Unica Zürn-utgivelser i år. En roman om Zürns (1916–1970) relasjon til Hans Bellmer. En kvinnes kamp: Dukke eller kunstner?"
SUSANNE CHRISTENSEN, KLASSEKAMPEN, Årets beste bøker 2016
"Reffstrup skriver svevende, ja. Men det er aldri komisk fordi hun har stålkontroll over språket. Hun briljerer med metaforer, fantasi og historisk teft. Det eneste negative med boka er at det ikke er mer av den"
VILDE IMELAND, FÆDRELANDSVENNEN, Årets beste bøker 2016
"Jeg er dypt fascinert over Reffstrups ordmalerier. Hvis man kan skille grovt mellom billedbåren og stemmebåren litteratur, hører Reffstrup åpenbart til den billedbårne. Det er en litteratur som er forelsket i billedkunsten, men som produserer egne suverene litterære bilder på denne forelskelsen."
LILLIAN MUNK RÖSING, POLITIKEN (Danmark)
"en av styrkene ved Reffstrups roman er at den slett ikke føles overdøvende, det kjønnspolitiske er til stede, men det er så mye annet også. Særlig har Reffstrup et virkelig fint språk som er både høyspent og presist på samme tid … Det er likevel tonen og stemmen som løfter Jeg, Unica. Det er Reffstrups konsekvente anslag som gjør den til en ualminnelig vellykket roman om kjønn, kunst og kropp."
TUE ANDERSEN NEXØ, INFORMATION (Danmark)
”Alt er skrevet med en slik presisjon, et fokus på detaljer, at det kan sammenlignes med Stanley Kubricks praktiske og poetiske detaljbesettelse. Det er vakkert.”
SIMON GRØNSKOV, FYENS STIFTTIDENDE (Danmark)
"En unik, feberdøsig utforskning av kunstnerens identitet som et syrete formeksperiment som overskrider grensen mellom liv og verk"
MARIE-LOUISE KORSAGER, LITTERATURNU (Danmark)
"Det er noe lekkert gjennomarbeidet ved Kirstine Reffstrups klare og patosfylte skrift og detaljrikdommen som gjemmer seg i de stramme tablåene … Kirstine Reffstrups roman er en trassig muterende fortelling. En sterk og overbevisende debut."
NICKLAS FREISLEBEN LUND, JYLLANDS-POSTEN (Danmark)
Året er 1957, og kunstnerparet Unica og Hans har trukket seg tilbake fra livet i Paris og Berlin til et hus i den franske landsbyen Ermenonville. En dag mottar Hans et brev fra en kunsthandler som vil kjøpe et nytt verk, og sammen går han og Unica i gang med å lage verket: en dukke i menneskestørrelse. Mens Unica trer nålen og syr dukkens frakk, trekkes trådene tilbake gjennom tid og rom, til et Berlin i ruiner etter annen verdenskrig, og samler seg til en elegant komponert beretning om kjærlighet og lysende ensomhet, og om en kvinne som vil forsvinne og bli til.
"Jeg, Unica" er en litterær fantasi, en roman inspirert av historiske omstendigheter og den myteomspunne fortellingen om den tyske forfatteren og tegneren Unica Zürn (1916-1970) og hennes partner, billedkunstneren Hans Bellmer (1902-1975).
"Jeg, Unica" er en litterær fantasi, en roman inspirert av historiske omstendigheter og den myteomspunne fortellingen om den tyske forfatteren og tegneren Unica Zürn (1916-1970) og hennes partner, billedkunstneren Hans Bellmer (1902-1975).
Vis info om boka Skjul info om boka
Utgitt | 2016 |
---|---|
ISBN | 9788249516650 |
Innbinding | Ebok |
Tittel | Jeg, Unica |
Bokgruppe | 852 |
I salg | 08.01.2016 |
Design | Exil Design |
Emne | Skjønnlitteratur Biografisk litteratur Tyskland Kunstnermiljøer Frankrike Romaner |