Genanse og verdighet
"antagelig den mest eminente nålevende romanforfatteren i Norge ... historien er både enkel og kraftfull … På subtilt vis motarbeider romanen den tilsynelatende roen som ligger over middelmådighetens kompromiss … det Elias med sin 140 sider lange indre monolog faktisk avdekker, er en mann som kjemper med sin manglende evne til å skille seg ut, en mann som stille lengter etter noe mer"
JAMES WOOD, THE NEW YORKER (USA)
"en bemerkelsesverdig nyansert roman … Med enestående beherskelse og finstemt toneføring, formidler Solstad en hel tids sorg og tap."
PUBLISHERS WEEKLY (USA)
"Det fins ingen dramatiske scener i Genanse og verdighet, ingen følelsesladde utvekslinger, ingen dialog, bare ytterst få nedfelte kommentarer som belyser en iakttakelse omkring Elias’ lite tilfredsstillende utvikling. Det får en uvegerlig til å tenke på den østerrikske forfatteren Thomas Bernhard - ikke minst fordi avsnittene går som knappehull over side etter side - og til tross for at Solstad (som er født i 1941) har et høflig vesen og et humant ståsted, deler han Bernhards opprørte sinne ... Hans dyptloddende og modige studie av ensomheten i samfunnet og fortvilelsen over en trygghet som er til å misunne, gjør at Dag Solstads berømmelse i Norge er fortjent i fullt monn"
PAUL BINDING, TIMES LITERARY SUPPLEMENT (Storbritannia)
"Elegansen og gløden i Dag Solstads stil gjør at han kan regnes blant de verdige etterfølgerne til østerrikeren Thomas Bernard, besettelsens og det rasende grubleriets ubestridelige mester, som etter sine blendende oppvisninger i nasjonal fornektelse nå hviler i fred"
ROBERT LÉVESQUE, LA PRESSE 4 ½ av 5 stjerner (Canada)
"Uten inndeling i kapitler og nesten uten paragrafer bombarderer Solstad oss med ord uten noensinne å miste pusten. Han levendegjør Elias Rukla, hans indre tumulter og patetiske liv, slik at det virker som om vi befinner oss inne i hodet hans. Et bemerkelsesverdig stykke litteratur"
ANNE-MARIE GENEST, LE LIBRAIRE (Canada)
"De første førtifem sidene i Genanse og verdighet er eksepsjonelle. Resten av romanen er svært god, men begynnelsen er noe helt utenom det vanlige"
MATHIEU LINDON, LIBÉRATION (Frankrike)
"Gjennom den eksistensielle uroen til en lærer, viser Dag Solstad hvordan et dyktig språk og slagkraftig tenkning blir til litteratur … Forfatteren behersker både sitt emne og sine virkemidler suverent; språket er fortettet, vokabularet presist, setningene er lange og innskuddene mange, men leseren mister aldri tråden, og kjeder seg ikke. Tvert imot lar man seg tillitsfullt og frydefullt lede gjennom denne krevende stilens irrganger, som ofte munner ut i en bitende skarp ironi og humor, som vi gjerne vil kalle nordisk. Vi venter på flere oversettelser."
MARTA KROL, LE MATRICULE DES ANGES (Frankrike)
"Solstad skildrer Rukla presist og vittig, varierer tempo og toneleie. Hans tone minner om de beste, de mest musikalske stedene hos Martin Walser."
SÜDDEUTSCHE ZEITUNG (Tyskland)
"Mesterlig solo ... Dag Solstad er en mesterlig forteller, og derfor gjør det ingenting at han improviserer over en gammel melodi: Tvert imot kan man først da, akkurat som på en tradjazz-konsert, vurdere hvor godt solisten man nettopp lytter til, spiller. Og når det er over, beklager man sterkt at han ikke fortsetter å spille."
WIENER ZEITUNG (Østerrike)
"Siden hans litterære debut i 1965 har han vært en av de mest oppviglerske forfatterne i sin generasjon ... I Genanse og verdighet [...] gir han en fremragende oppvisning i kunsten å bore seg som en treorm gjennom en romanfigurs hjerne … Det dreier seg om en fortelling som, på noen få sider – knapt 140 – utstyrer en romanfigur med en svimlende kompleksitet og tydelig anskueliggjør Dag Solstads evne til å manøvrere på innsiden av det nordiske sinn"
ANTONIO G. ITURBE, QUÉ LEER (Spania)
"Solstads Genanse og verdighet er et hovedverk i nordisk litteratur. Boken har suksess i USA og utkommer nå på dansk med 23 års forsinkelse ... Hvert eneste ord teller, og selv om romanen kun er på 188 sider, er den encyklopedisk mettet med betydning, referanser, humor, visdom og skrivekunst."
BJØRN BREDAL, POLITIKEN (Danmark)
"alt er skrevet med en forunderlig veksling mellom knivskarp iakttagelse og knivskarp, følsom reflesjon. Genanse og verdighet er Dag Solstad på sitt beste, og det er han nesten alltid. Det er en vidunderlig roman ... Solstads forfatterskap kan i det hele tatt ikke anbefales sterkt nok"
SØREN KASSEBEER, BERLINGSKE TIDENDE (Danmark)
"Dag Solstad er prosamesteren i nordisk litteratur ... Nordmannens slentrende fortellerkunst stråler i en fantastisk roman som nå endelig kommer på dansk ... Det er rart hvis ikke denne romanen fra år 2000 er den beste romanen vi får på dansk i 2017 ... Det er en helt uforlignelig stil i hans setninger ... skjødesløs eleganse med et streif av fin ironi."
JON HELT HAARDER, JYLLANDS-POSTEN (Danmark)
"for amerikanske lesere er Dag Solstad den største av dem alle. Det forstår man helt etter lesningen av den mesterlige eksistens- og samfunnsromanen Genanse og verdighet ... USAs mest innflytelsesrike kritiker, Harvard-professor James Wood, kaller Dag Solstad for 'Sannsynligvis den mest eminente nålevende romanforfatteren i Norge' ... Solstad er virkelig eminent, og Genanse og verdighet er en perle av en roman"
MICHAEL BACH HENRIKSEN, KRISTELIGT DAGBLAD (Danmark)
"Dag Solstads nye roman gløder … Solstad utviser språklig briljans … De innledende femti sidene er fullkomment virtuose – jeg skjelver av leserlykke når jeg etter en hastig, bedøvende skisse av lektor Ruklas nedadgående ekteskap får være med ham under en gymnastime om Ibsens drama Vildanden. Det er spennende som i en krim å følge Ruklas søken … Mye å fundere over – en god bok. "
EVA ADOLFSSON, DAGENS NYHETER (Sverige)
"Genanse og verdighet er […] både ein roman i den eksistensfilosofiske absurdistiske tradisjonen og ein presis analyse av samfunnsmessig betinga einsemd. Dessutan er den ein meta-roman på så mange vis – ikkje minst fordi den halsstarrig forsvarer litteraturens plikt til å stille nagande spørsmål i ein tidsalder av forkitching og trivialisering"
ATLE KITTANG, BERGENS TIDENDE
"Solstads bøker graver seg inn i det moderne Norge. Og han klarer på et vis å gjøre gravingen usedvanlig underholdende"
HARALD HENMO, DAGENS NÆRINGSLIV
Ved å forholde seg til Ibsen på den måten som han nå har gjort, har Dag Solstad evnet å gi form til, ikke bare et overveldende skarpt og påtrengende tidsbilde, men også et voldsomt angrep på det borgerlige drama. Han har skrevet en bok som gnager det innenfra"
TORGEIR SCHJERVEN, KLASSEKAMPEN
"Det merkelige, nei, ikke «fantastiske» eller «storartede», men, slik det jo er, når det er snakk om litteratur og frambringelse (som ikke må forveksles med «kreativitet»): det herlige i denne historien – vilt rasende, oppløst av skam, fundert i hjertets dypeste uro og barnslige smerte – om Elias Rukla er at alle hemningene, men først og fremt smerten og dertil en særegen menneskekjærlighet, hos denne ene læreren? hos denne ene forfatteren? fører til at Elias Ruklas forhistorie, som blir fortalt de siste par timene av hans virring rundt i byen etter utbruddet i skolegården, bokstavelig talt stiger fram for leseren, som om den inntraff først nå, forhistorie på forhistorie, etterhvert, som følge av paraplyknusingen og flukten fra samfunnet, frigjort og inspirert av raseriet, deretter av skammen, og først og sist av en lidelsesfylt kjærlighet til det å være i live. I kraft av en slik forhistorie, som skinner som hovedhistorien, framstår denne Elias Rukla, fallen fra samfunnet, fordømt, som en slags «helt», slik han aldri før har framstått i noen bok; en helt hinsides bøkene, samtidig takket være denne boka … Er det forbløffende at den høyst personlige lidelsen (i Genanse og verdighet tilhører den et menneske som tross alt trenger fellesskapet, som drømmer om det nettopp i sitt eget samfunn) er kilden, motoren, stemme- og bildegaffelen både for stemming og utfolding, et opprinnelig episk, et homerisk omriss av mennesket, like uhørt som det først blir synlig i lesningen, ikke bare dagsaktuelt, historisk, «politisk»? Forbløffende, eller kanskje ikke, en slik lidelse – hos Dag Solstad i hvert fall oppdagende, beroligende og skremmende, boka med denne helten både utgrenser og innlemmer leseren – som passet den inn i lesningens eventyr."
PETER HANDKE, Essay fra WERKE UND TAGE (2016)
Elias Rukla er lett alkoholisert middelaldrene lektor ved Fagerborg videregående skole. En dag i oktober opplever han en plutselig innsikt idet han går gjennom Ibsens «Vildanden» for en uinteressert gymnasklasse. På vei ut blir han stående i skolegården uten å få opp paraplyen sin, og overmannet av et voldsomt raseri skjeller han ut elevene som står i nærheten. Rukla opplever dette som et ugjenkallelig fall, og hendelsen utløser romanens tilbakeblikk.
Fortellingen om Elias Ruklas liv, hans studietid, vennskapet med Johan Corneliussen og ekteskapet med den ubeskrivelig vakre Eva Linde, rommer også en beskrivelse av trekk ved samfunnsutviklingen de siste tiårene. Romanen har en samfunnsrefsende dimensjon; den fortvilelse Elias Rukla gir uttrykk for, finner ingen tilhører i et samfunn der samtalen har forstummet.
KÅRET TIL 1990-TALLETS BESTE ROMAN I ÅRHUNDRETS BIBLIOTEK
Fortellingen om Elias Ruklas liv, hans studietid, vennskapet med Johan Corneliussen og ekteskapet med den ubeskrivelig vakre Eva Linde, rommer også en beskrivelse av trekk ved samfunnsutviklingen de siste tiårene. Romanen har en samfunnsrefsende dimensjon; den fortvilelse Elias Rukla gir uttrykk for, finner ingen tilhører i et samfunn der samtalen har forstummet.
KÅRET TIL 1990-TALLETS BESTE ROMAN I ÅRHUNDRETS BIBLIOTEK
Vis info om boka Skjul info om boka
Utgitt | 2000 |
---|---|
ISBN | 9788270949458 |
Innbinding | |
Tittel | Genanse og verdighet |
Bokgruppe | 502 |
Emne | Skjønnlitteratur Romaner |