Linn Ullmanns hyllede roman Det dyrebare blir TV-serie i Sverige
Under Göteborg Filmfestival ble det denne uken kjent at Linn Ullmanns kritikerhyllede roman Det dyrebare skal filmatiseres i Sverige.
Publisert 29.01.25
Svensk TV (SVT) melder at en storslagen TV-serie i seks deler er planlagt til høsten 2026. Serien, som er en av SVTs store dramasatsninger i 2026, skal regisseres av den anerkjente regissøren Mikael Marcimain (Händelser vid vatten, Jakten på en mördare).Det er Miso Film som står for produkskjonen, i samproduksjon med SVT.
«Det dyrebare er en fortelling om tre generasjoner kvinner, deres vaklende relasjoner og deres kamp for forsoning. Det er et drama som beveger seg mellom lyse somre og mørke høster, mellom idyll og tragedie. Det er en fortelling som er like vakker som den er ubehagelig, og jeg ser veldig frem til å bearbeide den for TV,» sier regissør Mikael Marcimain.
Forfatteren selv ser frem til at romanen skal filmatiseres:
«Det dyrebare er en mangefasettert fortelling om kjærlighet og tvil, om hemmelige liv og smertefulle forbindelser. Jeg gleder meg til å følge Mikael og hele teamet når de skal ta denne fortellingen til TV-skjermen,» sier Linn Ullmann.
Innspillingen av serien starter høsten 2025.
Amerikanske Variety har allerede skrevet om nyheten: Miso Film Unveils 'The Cold Song' Adaptation, Christian Rank Promotion
Det dyrebare er inngår i SVTs New8-samarbeid med nordiske medieselskaper. Dette samarbeidet gjør det mulig for serien å ha premiere i hele Norden, Tyskland, Belgia og Nederland, og den vil dermed nå et bredt internasjonalt publikum.
Romanen Det dyrebare vakte stor oppmerksomhet da den utkom i Norge i 2013 og rettighetene til boken er per nå solgt til 13 land. I USA ble den trukket frem som en av årets beste bøker i New York Times Book Review, og i The New Yorker havnet den på den anerkjente litteraturkritikeren James Woods’ liste over årets beste bøker i 2014.
«en perle av en roman … hver side, hver linje, synes å glinse av dampen fra forbløffende, berusende uro»
LEA HAGER COHEN, NEW YORK TIMES BOOK REVIEW (USA)