Scenemennesket
essay
"Pirker på popens råtnende lik. Jenny Hval minner oss om kunstens egenverdi i den skarpe boken «Scenemennesket» … Dette essayet er i seg selv et stykke kunst, for Hval legger ikke bare ut om gleder og problemer med egen karriere, men benytter språkets muligheter til å se seg selv som scenisk vesen utenfra. Og innenfra … Mange vil ha godt av å følge Jenny Hvals eksempel og forsøke å få litt liv i popliket"
AUDUN VINGER, DAGENS NÆRINGSLIV
"Jenny Hval går i krigen for at vi alle må bli mer fysisk til stede i den kunstige intelligensens tidsalder. I «Scenemennesket» får vi bakomfilmen ... Essayene kretser rundt det personlige, det kunstneriske, hva det innebærer å være et scenemenneske – og hvordan det er å gi ut musikk i et kapitalistisk system dominert av store tech-selskaper. Hval tilfører et [..] kroppslig, feminint perspektiv [..] knytter seg til en teatral tradisjon, og legger på en god porsjon blod, svette og tårer. Også vi vanlige dødelige [..] vil ha godt av å tenke gjennom hva det vil si å være virkelig til stede."
KNUT HOEM, NRK BOK
"Det mest levende du vil lese i år. Hval briljerer i både gi-fingeren-til-romansjangeren-roman, og i mer sjangerforpliktet, referanserik essayistikk ... Språket hennes nærmer seg hele tiden luften, væskene og massene som vever sammen kropper ... Det er et tykt, pulserende, vibrerende mellomrom Hval skriver frem ... På gripende vis fletter hun skitt, mat, toner, morens sigaretter og egen cøliaki-diagnose inn i teksten ... Scenemennesket demonstrerer til fulle henrykkelsen over kroppens virkemåte kan resultere i spill levende ordkunst, selv når tekstens tema er desillusjon."
ANNA SERAFIMA SVENDSEN KVAM, MORGENBLADET
"Parfyme, teori og en storrøykende mor. Alt er med på å gjøre Jenny Hvals essayistikk like egenartet som den er medieoverskridende ... At den som står der, har en kropp, lar Hval aldri leseren glemme: Scenemennesket har nemlig «tekstur og tyggemotstand, munnfølelse og muskler» ... At kunst er noe også kroppen, ikke bare hodet, skaper og opplever, er i det hele tatt et gjennomgangstema. Forfatteren beveger seg fra danskebåtens diskotek til avantgarde-miljøer med ledighet, fra en ungdom i skolekorpset til et kjendisliv med en mystisk, truende kvinne i hælene."
KÅRE BULIE, KLASSEKAMPEN BOKMAGASINET
«... likevel står jeg her fremdeles, på scenen, et spøkelse, en klovn som har tatt på seg sitt eneste kostyme, seg selv.»
I Scenemennesket skriver Jenny Hval med utgangspunkt i sitt eget liv på scenen gjennom mer enn 25 år. Hval balanserer fritt og oppfinnsomt mellom essay og memoar, erfaring og tenkning i en bok som handler om liv og kunst, om lytter og utøver, om undergrunn, kunst, popmusikk og politikk. På en ofte overraskende og original måte trekker Hval linjer fra konkrete erfaringer med scenisk og kompositorisk arbeid til hendelser fra eget liv som har hatt innvirkning på kunstneriske valg og på hva slags karakter hun har kunnet gestalte på scenen. Hvor går skillet mellom den private og den sceniske kroppen? Hva gjør det med kunsten at kunstneren så tydelig behandles som en salgsvare? Og hvem er mennesket på scenen når det mennesket er en «artist», en som alltid blir konfrontert med og identifisert gjennom sin egen kropp, sitt eget navn, sitt kjønn og sin egen synlighet?
I Scenemennesket skriver Jenny Hval med utgangspunkt i sitt eget liv på scenen gjennom mer enn 25 år. Hval balanserer fritt og oppfinnsomt mellom essay og memoar, erfaring og tenkning i en bok som handler om liv og kunst, om lytter og utøver, om undergrunn, kunst, popmusikk og politikk. På en ofte overraskende og original måte trekker Hval linjer fra konkrete erfaringer med scenisk og kompositorisk arbeid til hendelser fra eget liv som har hatt innvirkning på kunstneriske valg og på hva slags karakter hun har kunnet gestalte på scenen. Hvor går skillet mellom den private og den sceniske kroppen? Hva gjør det med kunsten at kunstneren så tydelig behandles som en salgsvare? Og hvem er mennesket på scenen når det mennesket er en «artist», en som alltid blir konfrontert med og identifisert gjennom sin egen kropp, sitt eget navn, sitt kjønn og sin egen synlighet?
Vis info om boka Skjul info om boka
Utgitt | 2025 |
---|---|
ISBN | 9788249529698 |
Innbinding | Innbundet |
Tittel | Scenemennesket |
Bokgruppe | 311 |
I salg | 31.03.2025 |
Emne | Essay Personlige beretninger Hverdagsbetraktninger Scenekunstnere Faglitteratur |