Georg Brandes-prisen 2020 til Susanne Christensen for Leonoras reise

 


 

 

Georg Brandes-prisen 2020 til Susanne Christensen for Leonoras reise

 

Susanne Christensen ble i går tildelt den høythengende Georg Brandes-prisen i Danmark for den kritikerroste Leonoras reise (Forlaget Oktober, 2019)Boken utkom på det danske forlaget Vandkunsten i 2020. Leonoras reise er ”et sjangerutvidende og uhyre vellykket stykke kunst- og litteraturkritikk”, heter det blant annet i juryens begrunnelse.


Georg Brandes-prisen deles ut årlig av den danske kritikerforeningen Litteraturkritikernes Lav. Juryen består av Mathilde Moestrup, Benedicte de Thurah Huang og Bo Tao Michaelis. 

Mer fra juryens begrunnelse:

 

Leonoras rejse er et sjangerutvidende og uhyre vellykket stykke kunst- og litteraturkritikk om den britiskfødte maleren og forfatteren Leonora Carrington (1917-2011). Susanne Christensen skriver med stor intensitet om den kun 20-årige Carrington, som reiser med den tyske maleren Max Ernst til Paris for å bli kunstner og hvirvles inn i surrealismens fantasi om den pur unge kvinnen, la femme enfant.Carrington gjør opprør mot å bli muse og etablerer seg siden som en egensindig kunstner og forfatter i Mexico. Underveis foretar Susanne Christensen smidige og fengende lesninger av Leonora Carringtons verker … Christensen er ganske enestående som kritiker fordi hun ikke er redd for å fabulere og tenke videre gjennom Carringtons transformative figurer … i Leonoras reise lykkes det Susanne Christensen å reaktualisere [Carringtons] verker ved å knytte det sammen med alt fra økokritikk og feminisme til skiftende mytologier og sci-fi-fiksjoner … Leonoras reise er både monografi, kunstkritikk og reiselitteratur, hele tiden skrevet i et fantasifullt og ekspressivt språk som leker med det performative … Leonora Carrington var ganske visst en biografisk kunstner, men hos Susanne Christensen blir hun i like stor grad en måte å tenke og skrive på, en hybridfigur som oppløser alle grenser og lag”.

 

Les hele begrunnelsen her: Litteraturkritikernes Lav

 

Leonoras reise fikk strålende kritikker her hjemme da den ble lansert høsten 2019:
 

"Christensens tredje bok befester henne som en suveren essayist, en forteller med mot til å gå sin egne veier ... Denne boken utgjør en helt egen musikk. Og selve prismet, navet i fortellingen – Leonora Carrington – viser seg å være en utrolig spennende kunstner!"

HILDE ØSTBY, AFTENPOSTEN

"I surrealisten Leonora Carringtons fotspor, forbi økofeminisme, kulturarbeidere, Star Wars, og korallrev. Uvirkelighetslitteratur!"

CARLINE TROMP, KLASSEKAMPEN, ÅRETS BESTE BØKER 2019
 

"[Susanne Christensen] skriver så personlig og fritt om kunst at jeg blir rent rørt til tårer. Jeg elsker fleksibiliteten og det uforbeholdne i tenkningen og skrivingen hennes. Om bare kunstfolket kunne lære noe av denne norskifiserte dansken hadde det endelig blitt skikk på kunstskrivingen … Respekt!"

KJETIL RØED, VÅRT LAND, ÅRETS BESTE BØKER 2019
 

"Fabelaktig forsvarskrift for kritikerens gyldighet. Kulturarbeider Susanne Christensen tar überkult på seg et par surrealistiske solbriller og ser blendende klart på samtiden med Leonora Carringtons visjonære drømmesyn ... dette essayet er et helt overveldende stykke litteratur. enhver forventning man kan ha om omfanget av moderne kunstkritikk. Det er rett og slett uvanlig imponerende ... Susanne Christensen skriver bare vanvittig bra"
KARL EMIL ROSENBÆK, BLA 09/19


"Boken om kunstneren Leonora Carrington er en reise ut i surrealismens jungel, en vellykket flukt fra det konvensjonelle og en fantasiens infiltrasjon av det etablerte"

ANDERS DUNKER, NY TID
 

"Det er noen virkelig spenstige tankesprang i Christensens bok, som når hun plasserer Leonora Carrington i den avsluttende kampscenen i Star Wars: The Force Awakens (2015), komplett med lasersverd i snøen. Ved første øyekast er anakronismen fremmedgjørende, men det viser seg å henge perfekt sammen"

ESPEN HAUGLID, MORGENBLADET
 

"Det er imponerende nok om ett isolert kunstnerskap, men viktigere er det at Christensen viser hvordan kunst i sin alminnelighet kan lys­settes slik at den ikke oppleves ­museal, men tvert imot ­aktuell og vesentlig"

KRISTIAN HEGERTUN, VÅRT LAND