Espen Stueland tildelt «Stemme savnet»-prisen

 


 

 

Espen Stueland tildelt «Stemme savnet»-prisen

 

Espen Stueland ble i ettermiddag tildelt «Stemme savnet»-prisen. Stueland er første mottaker av denne prisen, som ble opprettet tidligere i år av Strawberry Publishing. Prisen er på 100 000 kroner, og skal deles ut årlig ut til «en forfatter som gjennom sitt virke tilfører norsk litteratur en ny stemme, et nytt perspektiv eller en ny litterær form». Ifølge juryen har Stueland med sine seneste utgivelser «sprengt grenser, både i eget forfatterskap og i norsk litteratur generelt».


Juryen består av Det litterære Råd i Den norske Forfatterforening. Juryen tildeler prisen på selvstendig grunnlag.  

– «Stemme savnet» skal gå til en forfatter som kan sies å tilføre norsk litteratur en ny stemme, et nytt perspektiv eller en ny litterær form. Alt det kan sies om Espen Stuelands virke. Han er en verdig vinner, sier Heidi Marie Kriznik, leder i Den norske Forfatterforening, i en pressemelding fra Strawberry Publishing i dag

Fra juryens begrunnelse: 

 

«[Forfatteren har] med sine seneste utgivelser har sprengt grenser, både i eget forfatterskap og i norsk litteratur generelt. 

       Selv om Espen Stueland begynte sin litterære karriere som lyriker, er det som essayist han har fått mest oppmerksomhet. Gjennom kjøttet; disseksjonen og kroppens kulturhistorie fra 2009, ble unisont hyllet av kritikerne for sin særpregede og vellykkete fremstilling av vitenskapshistorie i fruktbar dialog med filosofi, kunst, kultur og religion. Boken dannet også grunnlaget for en senere doktorgrad. 

      Høsten 2014 var Espen Stueland og datteren på vei hjem fra fotballtrening da de ble rammet av en flom av uvanlig omfang og voldsomhet. Denne opplevelsen ga støtet til en essaysamling som kom to år senere, kalt 700-årsflommen, 13 innlegg om klimaforandringer, poesi og politikk, hvor forfatteren skrev engasjert og med stor kunnskap om vår tids største utfordring. Det er han ikke alene om, men Espen Stueland gjorde det med et perspektiv som er annerledes, han skriver ikke bare om klimakrisen, men også om litteraturen og hvordan det litterære språket kan gi oss ny innsikt og fortåelse. 

       Denne viljen og evnen til å ikle faktabasert kunnskap en annerledes språkdrakt, er enda mer uttalt i Espen Stuelands seneste utgivelse, Eilert Sundt-tilstanden fra 2019. Boken er nærmest en biografi om Eilert Sundt, mannen som nærmest egenhendig la grunnlaget for norsk samfunnsvitenskap ved sine omfattende og presise beskrivelser av vanlige menneskers liv og levnet på 1800-tallet. Stueland har imidlertid valgt å gjøre dette ved hjelp poesiens formspråk og mange av dens virkemidler. Resultatet kunne blitt kunstferdig og oppstyltet, men blir det ikke. Tvert imot bringer denne hybridformen, som forlaget kaller sakpoesi, både mennesket Eilert Sundt og tiden han levde i, nærmere leseren enn noen tradisjonell biografi kunne gjort. Espen Stuelands bruker det poetiske språket som en lyskaster som lar oss se historien med nye øyne. 

      Eilert Sundt-tilstanden er et vellykket og nyskapende formeksperiment, men verket er også typisk for Espen Stueland kunnskaps- og formidlingsbaserte forfatterskap og hans tro på at litteraturen kan og skal handle om noe mer og større enn seg selv».



Espen Stueland (f. 1970) debuterte i 1992 med diktsamlingen Sakte dans ut av brennende hus. Han har mottatt en lang rekke priser både for bøkene sine og for sitt virke som kritiker. Eilert Sundt-tilstanden er Espen Stuelands tiende utgivelse.

 

Mer om Espen Stuelands forfatterskap: https://oktober.no/Espen_Stueland