Mimina
roman
"Kiøsterud er en særegen fugl i det norske landskapet, det er et alvor bak hans bruk av språket. Det er tydelig at han arbeider med setningene og komposisjonen av teksten. Denne boken vil jeg gjerne lese langsomt. Den handler om sang og musikk, men også om sorg, og den gir en litt annen innfallsvinkel til verden enn den man ofte møter i litteraturen ... vi har bruk for forfattere av hans støpning. Hans romaner er ofte så godt skrevet at man ikke merker det konstruerte ved dem, noe som gjerne er et tegn på god litteratur"
KNUT STENE-JOHANSEN, AFTENPOSTEN
"Erland Kiøsterud skriver mindre stilsikkert enn på lenge. Det forsyner romanen med liv ... Nå som adjektivet «stilsikker » er i ferd med å presse seg frem også i denne anmeldelsen, vil jeg strekke ut en krokfot og snarere berømme forfatteren for momentene som gjør Mimina til en mindre stilsikker, men desto mer åpen og uforutsigbar roman. Jeg tenker på det ambisiøse draget som ligger i å skulle skildre en hel nasjon i sorg - et prosjekt som ikke lar seg begrense av realismens krav om nøkterne proporsjoner ... Kiøsterud skriver frem en nasjon i fortvilet abstinens - uten Gud, uten fellesskap, uten Mimina ... Kiøsterud tar et skritt i en spennende retning med Mimina, og antyder hvordan vi i sorgen kan stå blant fremmede og kjenne nærvær på tross av et akutt meningstap"
ERIK ENGBLAD, MORGENBLADET
"Gjennom 26 kapitler kastes lys både over konflikter i intimsfæren til den enkelte og ulike uttrykk for sivilisasjonskollaps ... jevnt over har forfatteren god kontroll over stoffet, enten han avdekker samlivskonflikter eller opptrer som sivilisasjonskritisk refser. Ekte kjærlighet, falmende ekteskap, utroskap, rå seksualitet, musikkens kraft, junkiens heroinjakt, folkemord, kollegamobbing, selvmord, spekulasjonsøkonomi, behovet for kulturell, familiær forankring - her er det mange stramme scener og tanketråder å bli fascinert av"
STEINAR SIVERTSEN, STAVANGER AFTENBLAD
"Som alltid fører Erland Kiøsterud et sobert og ujålete språk, fritt for utbroderinger. Klart, presist og usentimentalt er ord som kan brukes om Kiøsteruds roman ... til tross for sitt komplekse innhold oppleves [romanen] som svært lesbar og frigjørende enkel i utformingen ... Karakterene er alle tegnet med sterke identitetsskapende trekk, de framstår som troverdige og originale og bidrar til å gi romanen driv og spenning ... en enkel og likevel ambisiøs og dyptloddende fortelling"
TURID LARSEN, DAGSAVISEN
"Etter en vond julidag i fjor vet nordmenn en del om kollektiv sorg. I nettopp dette rommet dykker Erland Kiøsteruds siste roman Mimina ned. Uventet, realistisk og viktig lesning ... romanens røntgenblikk lar leseren se levde og halvlevde liv, og hvordan vi forholder oss til døden som en gang rammer oss alle. Lest under skyggene fjorårets sommer kaster, er dette en svært interessant bok, fordi enhver norsk leser vil kunne relatere ganske tydelig til den. Hvis man velger å lese dette aspektet inn. Mimina er nok en interessant roman fra en forfatter som skriver sterkt om liv og død"
KAREN FRØSLAND NYSTØYL, VÅRT LAND
"Erland Kiøsterud løfter fram sangen som et sted hvor vi unnslipper fornuftens kontroll ... Jeg har alltid tenkt at Kiøsterud er en forfatter som er opptatt av individualitet. Han løfter fram karakterene sine som forskjellige mennesker, med ulik historie, ulike erfaringer, ulike forutsetninger, ulike forventninger til livet. Men han har også et helt eget blikk for de livsvilkårene vi deler. Vi skal vokse opp, bære med oss minner, finne folk, miste folk og selv falle bort. Få et liv til å henge sammen. For meg er dette forsøket på å kretse inn en fellesmenneskelig erfaring det aller fineste ved årets bok"
KAJA SCHJERVEN MOLLERIN, KLASSEKAMPEN
"Stilsikkert og gjennomtenkt kring lengten etter det som fornufta ikkje kan gripe ... Romanen er uvanleg velskriven slik Kiøsteruds romanar alltid er, og han loddar djupt i eksistensielle spørsmål kring meining og meiningstap ... lesen som ein allegori over krafta i kunsten formidla gjennom Miminas uvanlege og nærast heilage talent får romanen ein ny dimensjon som fell inn i den evig aktuelle innsikta frå romantikken om kva oppgåva til kunsten og språket faktisk er"
ODDMUND HAGEN, DAG OG TID
"Forfatteren viser hvordan Miminas kunst berører vidt ulike menneskers liv. Sangerinnens uventede død bringer fram eksistensielle spørsmål rundt liv, lengsler og kjærlighet hos de sju karakterene ... Erland Kiøsterud tegner dyptpløyende skisser av sine karakterer, tidvis ubehagelig nært ... som vanlig leverer drammensforfatteren språklig sterkt"
EVA HILDE MURVOLD, TRØNDER-AVISA
Da sangerinnen Mimina uventet dør, bryter det ut en kollektiv sorg over hele landet. Romanen følger ulike enkeltpersoner i dagene umiddelbart etter Miminas død; den narkomane Hans-Olav Greåker som bor på gaten bak Operaen, den kristne universitetssekretæren Hanna Hakloa, børsmegleren Jon Arne Petersplass, installasjonskunstneren Katarina Rose, den unge pleiehjemsansatte Ida Salomonsen, professor Otto Brede og Carl Fredrik Løwe som har vært gift med Mimina i over tjue år. Slik foldes ulike og til dels kryssende liv og motiver ut. Jeg gikk over gjerdet, jeg gikk over til den andre siden av begjæret, sang Mimina, og romanen undersøker blant annet hvordan lidenskap kan snu seg mot seg selv, men også hvordan sangen har evne til å berøre menneskene i deres liv så livene endres; med skjønnhet, og lengsel etter kjærlighet.
Vis info om boka Skjul info om boka
Utgitt | 2012 |
---|---|
ISBN | 9788249508815 |
Innbinding | Innbundet |
Tittel | Mimina |
Bokgruppe | 411 |
I salg | 24.02.2012 |
Emne | Skjønnlitteratur Opera Sorg Oslo Romaner |