Design: Exil Design
Last ned høyoppløselig versjon av omslag
Pris kr 169,00

Jeg forbanner tidens elv

Petterson, Per

POCKET Pris kr 169,00
| ISBN 978 82 495 1080 1

Jeg kjente ansiktet stivne, jeg var tørr i munnen. Om noen hadde spurt meg, hvordan har du det nå, da skulle jeg ha svart, det gjør vondt akkurat her, og pekt på et sted helt øverst i brystet.

Året er 1989, verden snur, muren faller; i løpet av noen intense høstdager følger vi Arvid Jansen, 37 år. Han skal skilles. Mora hans har fått en kreftdiagnose og reiser brått til Danmark med den gamle ferga Holger Danske. Hun har noe ugjort der. Arvid følger etter henne to dager seinere.

Begynnelsen av 70-tallet: Arvid er industriarbeider. Han har proletarisert seg, og i moras øyne forspilt sjansen til et annet liv enn livet hun har hatt. En morgen ser han den unge jenta i den blå frakken på en t-banestasjon. De møtes og de møtes igjen; det er bare du og jeg, sier de til hverandre, bare du og jeg. Og så går tida.

Per Petterson mottok Brageprisen, Kritikerprisen og Nordisk Råds litteraturpris for denne romanen. I 2010 ble Jeg forbanner tidens elv nominert til Prix Médicis i Frankrike, og i 2011 ble den kortlistet til Independent Foreign Fiction Prize i Storbritannia.

Les Per Pettersons tale til Nordisk Råd her

Omtale

“Så fort jeg åpnet Jeg forbanner tidens elv, forsto jeg den forheksende tiltrekningskraften ... Petterson er bemerkelsesverdig god til å fange hukommelsens vaklende sprang, én detalj kan fremstå helt tydelig, mens en annen bare kan skimtes gjennom skyene … Setningene hans lengter etter å fly ut i poesien, det er sjelden å se prosa som er så presis og samtidig så vag. Likevel er Petterson en skarp romanforfatter når det gjelder menneskelige motiver og selvbedrag»

JAMES WOOD, THE NEW YORKER Årets beste bøker 2012

”et stykke prosa av en moden mester … fylt av fortettet spenning, mørke undertoner, uuttalt kjærlighet, forvirring, sorg og besk humor. Det hele skrevet i et stramt og nøkternt, men likevel poetisk språk som er helt pettersonsk i sin ujålete uttrykksfylde … Petterson klarer på imponerende vis å skrive en kompleks familiehistorie”

TURID LARSEN, DAGSAVISEN

"Hemmeligheten bak hans medrivende språk ligger i den virtuose vekslingen mellom korte, sterke setninger og lange, suggestive formuleringer … På denne måten gjør Petterson det alminnelige til noe unikt i tilværelsen. Ikke ved å forklare at det er det, men ved å vise det fram og la leserens reaksjon ligge som et minefelt mellom ordene … Per Petterson gjør sine erfaringer om til litteratur på en enestående måte”

FREDRIK WANDRUP, DAGBLADET

”Dette er en bok full av skarpsindige betraktninger, troverdige miljøskildringer og overraskende vendinger … En sterk bok”

SINDRE HOVDENAKK, VG

”Å se livet fra sønnens side og fra mors, det mesterstykket klarer Per Petterson … Språket er presist og renset for fiksfakserier … en fortelling som får leserne til å trekke forbindelseslinjer mellom det lille livet og den store verden. Det er en roman som kaster om på stort og smått”

ANNE CATHRINE STRAUME, NRK P2

”Nok en god Per Petterson-roman”

OLE JACOB HOEL, ADRESSEAVISEN

"en sensitiv og sterk roman ... Petterson tegner et glødende portrett av en dødsdømt, men myndig kvinne som bestemmer seg for å gjøre en avskjedsreise"

INGUNN ØKLAND, AFTENPOSTEN

"Petterson finner ord som nagler forholdet mellom mor og sønn fast i leseren ... Pettersons egen profil som forfatter er blitt sterkere og klarere i takt med at brikkene i puslespillet er blitt flere. Leserne har blitt flere og flere, kvaliteten stadig høyere .. Ja, hadde Petterson vært Arvid, kunne man sagt at det var visst ikke så farlig med den utdannelsen likevel"

LASSE MIDTHUN, MORGENBLADET

"Denne romanens absolutte styrke er fortellerstilen, som er sympatisk, nær og lite selvhøytidelig. Det er noen forfattere som nærmest skriver ordene sine inn i blodet til leseren, og Petterson er en sånn forfatter. Å lese denne romanen føles nesten som å snakke med en gammel bekjent"

INGER MARIE KJØLSTADMYR, NATIONEN

”Norge har fått en forfatter av internasjonalt format. Per Petterson bekrefter sin posisjon som en av Norges største forfattere med den nye boka … ingen annen norsk forfatter klarer å skrive om eksistensielle spørsmål på en like berørende og fengslende måte som Petterson … Hans bøker kan i lysstyrke sammenliknes med Philip Roths … anbefales på det varmeste”

BJØRGULV BRAANEN, KLASSEKAMPEN

"Gripende dobbeltportrett av mor og sønn ... vemodig, varm og rørende ... en velsignet ujålet, stilsikker forteller som makter å finne små nok ord til store nok følelser. Så les Jeg forbanner tidens elv. Den fortjener det"

STEINAR SIVERTSEN, STAVANGER AFTENBLAD

"Per Petterson bruker de dagligdagse små hendelser og ting, måten man holder en sigarett på, lukten fra en våt losjakke, kulden som biter i fingertuppene – til å tegne sine personer i tids – og stedsbilder som leseren kan gå rett inn i og selv kjenne på kroppen ... Språket er enkelt, tilforlatelig– og mesterlig turnert"

KARI WÆRUM, FREDRIKSSTAD BLAD

"Du får ikkje ei betre haustbok ... ei melankolsk vakker haustreise, perfekt fra første bokstav til siste punktum ... Verkeleg meisterleg er skildringa av dei ørsmå signala som går mellom menneske som knapt pratar saman ... det kjennest sant og ekte tvers igjennom"

MERETE RØSVIK GRANLUND, DAG OG TID

"jeg må bare bøye meg i støvet over hvordan denne forfatteren har klart å lage et kunstspråk med utgangspunkt i Groruddal-dialekt ... Språket er fortettet, poetisk og samtidig jordnært og nøkternt ... Med følsom penn skriver Petterson fram de vanskelige samtalene, lengselen etter nærhet og de meningsbærende situasjonene der livet snur, eller kunne snudd, men likevel ikke gjorde det"

IRENE GRESSLI HAUGEN, FÆDRELANDSVENNEN

"Petterson har et hverdagslig poetisk språk som bringer tårene fram i øynene, og skriver om sånt som angår alle ... Finn fram Ut og stjæle hester igjen og fortsett med denne. Du får lyst på livet ditt. Og andres"

TRINE STYVE VARLO, HAUGESUND AVIS

"Petterson har igjen skrevet en roman med et særeget språkdriv om de store tingene i livet, med utgangspunkt i tilsynelatende små episoder ... Det hele topper seg i en avslutning der Arvid reflekterer over døden, som vel må være noe av det flotteste Petterson har skrevet, nettopp fordi det er så konsekvent udramatisk og dempet, men likevel - eller nettopp derfor - så utrolig sterkt"

GEIR VESTAD, HAMAR ARBEIDERBLAD

”Petterson utviser modent mesterskap i en fortelling med mye fortettet spenning og mange mørke undertoner. Det hele brettet ut i en stram og nøktern prosa, men likevel ujålete pettersonsk i sin uttrykksfylde”.

TURID LARSEN, DAGSAVISEN, KRITIKERNES FAVORITTER 2008

"Magien ligger i selve prosaen. Den er enkel og sparsommelig. Den tar ingen krumspring, blir aldri kjedsommelig deskriptiv, men fremstiller med varsomhet for detaljene og en tidvis brutal ærlighet hovedpersonens indre liv. Styrken ligger, som med all god litteratur, like mye i det som fortelleren fortier og utelater, som i det han forteller. Et tilsynelatende banalt og hverdagslig hendelsesforløp får med Pettersons penn både klangbunn og dybde"

OLINE STIG, SYDSVENSKA DAGBLADET (Sverige)

" Jeg forbanner tidens elv er en roman om å bli rammet av livet"

SINDRE HOVDENAKK, VG Kritikernes favoritter 2008

"Per Petterson byr på uforglemmelige scener og et skarpt definert, rikt og slående språk i denne boken, som allerede er belønnet med Brageprisen 2008"

LASSE MIDTTUN, MORGENBLADET Kritikernes favoritter 2008

"Jeg forbanner tidens elv er i særklasse den beste norske romanen i 2008 ... Petterson har igjen skrevet en roman med et særegent språkdriv, om de store tingene i livet, med utgangspunkt i tilsynelatende små episoder fra en mannlig jegpersons hverdagslige minner og opplevelser. Årets roman - uten konkurranse"

GEIR VESTAD, HAMAR ARBEIDERBLAD Kritikernes favoritter 2008

"Norsk superforfatter har gjort det igjen. Per Pettersons fremragende roman om Arvid er en stor elegi over mor-sønn-forholdet ... Glem alt om tradisjonell og banal morsbinding, det er en mye mer raffinert psykologi Petterson utfolder i sin lavmælte og gripende prosa ... Hva er Per Pettersons hemmelighet? Han blir alltid sammenlignet med Hemingway og Raymond Carver, som den unge Arvid da også leser, men Petterson har større varme. Det han kan, er å få øyeblikket til å stå frem med en fullstendig innlysende klarhet"

MAY SCHACK, POLITIKEN, anmeldelse av den norske utgaven

”Petterson kan leses med glede ... På sin anti-oppsiktsvekkende måte utfolder Per Petterson et av tidens store forfatterskap ... Per Pettersons litteratur er en oase av stilsans og jordnær klokskap ... Per Petterson er etter mange år i skyggen av mer tidstypiske forfatterskap i ferd med å bli den forfatter de andre vil huske.”

KIM SKOTTE, POLITIKEN (Danmark), anmeldelse av den danske utgaven

”mesterlig … en dybt fascinerende roman”

BERLINGSKE TIDENDE (Danmark)

”Enda en prektig praktløs roman fra den norske forfatterer Per Pettersons hånd rammer anmelderens bord. Og man er etterpå blitt avhengig … hele dette ... forfatterskapet er jo ren opptur!”

WEEKENDAVISEN (Danmark)

”Petterson er en virtuos ... en usannsynlig fin, ettertenksom roman... Som alltid hos Per Petterson er språket fabelaktig klart og pregnant, og man slipper ham kun motvillig.”

JYLLANDS-POSTEN (Danmark)

”Norske Per Petterson mottok forleden Nordisk Råds Litteraturpris for Jeg forbanner tidens elv, og det kan kun sies å være fullt fortjent. Petterson har på sin helt egen stillferdige og avmålte måte utviklet seg til en av Skandinavias mest markante stemmer, som stilistisk nok trekker veksler på navn som Hemingway og Raymond Chandler, men ikke desto mindre har utviklet sitt helt eget tonefall ... få kan som han i enkle, ukunstlede, ja nærmest bedragerisk simple setninger ramme noen helt sentrale innsikter, så hele tilværelsens gjennomgående utsatthet plutselig synes å stå badet i nådeløst røntgenlys ... Stor romankunst basert på de mest diskrete virkemidler.”

EKSTRABLADET (Danmark)

”Det er både avmektighet, desperasjon og ukuelig livsvilje i Per Pettersons nye, mesterlige roman ... Sjelden møter man en så inntrengende stemme fortelle om livets sorger og gleder ... Man blir nærmest avhengig av bøkene om Arvid, og forklaringen er den at hver bok er en kunstnerisk bedrift. Hver bok rommer en personlig formulert søken etter forståelse av livet, døden og alt det som ligger innimellom”.

KRISTELIG DAGBLAD (Danmark)

Jeg forbanner tidens elv er et gripende dobbeltportrett av mor og sønn ... Petterson har en sjelden evne til å skrive i et presist språk og skjære inn til beinet ... Styrken ligger - som i all god litteratur - like så mye i det, som fortelleren fortier og utelater, som i det han forteller. Få kan (om noen) som Per Petterson skrive om eksistensielle, allmennmenneskelige spørsmål på en så fengslende og vedkommende måte.”

HELSINGØR DAGBLAD (Danmark)

"Den norske superforfatter har gjort det igjen: skrevet en mesterlig roman! … Varm, vemodig og hjerteskjærende - en bok til ettertanke.”

BIRGITTE GRUE, BT (Danmark)

"Tiden løper, og vi kan ikke løpe fra våre valg i tilværelsen. Petterson skriver om dette tema med nerve og engasjement. Som leser gripes man av hans skjebnebeskrivelser, og man venter alltid med lengsel på neste utgivelse fra hans hånd"

ANETTE JENSEN, FLENSBORG AVIS (Danmark)

“Stille sniker romanen Jeg forbanner tidens elv seg inn på deg, til du kjenner deg fullstendig naken … For du kjenner deg naken fordi forfatteren Per Petterson skjærer inn til beinet på sin forunderlig høflige og varsomme måte … Petterson behersker kunsten å la de nødvendige ordene komme av seg selv, det rette øyeblikket. Korte konstateringer haker seg fast i halen på lengre tankestrømmer, som gjør det hverdagslige og banale manende og sublimt. Så er det alle ordene som ikke kommer, som ligger som tause, ladde granater og tvinger deg til å lese langsomt og varsomt … Det er uten tvil denne følelsen, som ofte får kritikere til å sammenligne Per Petterson med den amerikanske forfatteren Raymond Carver. Og det er riktig at hos dem begge er det det skrøpelige øyeblikket, hvor alt kan velte i løpet av ett sekund, som er en bærende drivkraft … Hos Petterson er det særlig de skarpe observasjonene av særpreget, bevegelsene og de ørsmå tegnene mellom personene, som får bildet til å brenne seg fast"

ANNA V. ELLINGSGAARD, SOSIALURIN (Færøyene)

" Jeg forbanner tidens elv er den kraftfulle fortellingen om en stor unnlatelse, så gjennomført gjort at den er mer fengslende enn alt vi hittil har kunnet lese av Petterson på tysk … En vidunderlig, melankolsk bok, som er så stor fordi den egentlig slett ikke vil gjennomlyse eller dissekere og kanskje nettopp derfor kommer mennesket nærmere”

FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG (Tyskland)

”Fortellermåten minner utvilsomt om Hemingway og Raymond Carver og mestere i fortetning. Men der den carverske fortetning i dag ofte brukes som en stilistisk foredling av noe uløselig, har Petterson virkelig en historie å fortelle. Den handler om vanlige mennesker i uvanlige situasjoner, og om hvordan disse menneskene nettopp i uvanlige situasjoner mister sitt språk.”

SÜDDEUTSCHE ZEITUNG (Tyskland)

”Petterson [er] naturligvis en stor stilist. Disse ... rytmiske setningene er en fornøyelse ... man blir rett og slett henfallen til denne prosaens myke ... tungsinn”

DER TAGENSSPIEGEL (Tyskland)

”en vidunderlig roman – melankolsk, klok, full av sorg over forsømte muligheter, men også full av kjærlighet og ømhet. Å banne har en bare lyst til fordi den allerede er slutt etter litt over 200 sider”

NDR KULTURS NEUE BÜCHER (Tyskland)

“Man venter på romanene til Per Petterson. Enda en gang har han skapt en roman der eksistensens mørke hemmelighet lyser magisk opp”

NEUE ZURCHER ZEITUNG (Tyskland)

"En av de beste bøkene i 2009"

SOUND + MEDIA (Tyskland)

”Pettersons rolige, poetiske roman maner fram sterke bilder og store øyeblikk uten sentimentalitet”

NDR1 (Tyskland)

”Hvor har genetisk arv kommet mer fintfølende til orde enn her? Min sorg over den skjebnebestemte håpløsheten som de alle ligger under for, blir oppveid av vidunderlig innsikt i psykologiske strukturer som mennesker er underlagt fra fødselen av”

BUCH MARKT (Tyskland)

“Pettersons måte å skildre med øm treffsikkerhet denne mor-sønn-historien … er gripende og smertelig vakker. Hovedpersonenes fineste sjelebevegelser lyser opp i bilder av stor klarhet og dybde. Ofte synes det som om Petterson stanser den urolige tiden og skaper et rom der den menneskelige tilværelsens hemmeligheter lyser opp som i et stort speil. Det er sanne magiske øyeblikk. Per Pettersons melankolske og likevel livsbejaende roman om tingenes svingninger og tidens forgjengelighet gir ingen trøst. Men som ethvert stort kunstverk blinker det i mørket som et fjernt og hemmelighetsfullt lys”

DIE WELT (Tyskland)

”Petterson skriver i et stille og poetisk språk … Suverent, assosiativt og detaljert forteller han om livets sanne magiske øyeblikk, de korte, klare lykkestundene og de tunge, bevegende tidene og hemmelighetene i den menneskelige tilværelsen. Allerede etter de første sidene kan en ikke lenger løsrive seg fra denne boken og merker med én gang at her er det en forfatter som virkelig har noe på hjertet og som lodder livets dybder. Her er det ingen popkulturell skravletvang, ingen kronisk infantilitet og ingen overflatiske villfarelser. Her blir det skissert et bilde av menneskelivet, for tiden er en maler, og også bildene av livet blekner i tidens elv”

STADTBÜCHEREI WÜRZBURG (Tyskland)

”en sterk roman”

KARIN WIDEGÅRD, GÖTEBORGS-POSTEN (Sverige)

”tryllekraften ligger i selve prosaen. Den er enkel og sparsommelig. Den bøyer seg ikke, blir aldri kjedelig deskriptiv uten gestalter med varsomhet om detaljene og en av og til brutal ærlighet sin hovedpersons indre liv. Styrken ligger, som med all god litteratur, like mye i det som fortelleren fortier og utelater, som det han forteller … Petterson er en stor skildrer av det menneskelige livets vemod og forbannelse”

OLINE STIG, SYDSVENSKA DAGBLADET (Sverige), anmeldelse av den norske utgaven

”den er heftig bra ... Petterson vever kunstfylt sammen nåtid og fortid”

KARIN MÅNSSON, ARBETARBLADET (Sverige)

”Med ett språk som er realistisk og eksakt utmeislet, samtidig som det hele tiden lar leseren ane andre dimensjoner, skaper Per Pettersson en romanverden som kjennes både uavlatelig spennende og følelsesfremkallende”

ANDERS ÖHMAN, VÄSTERBOTTENS KURIREN (Sverige)

”Det er en vemodig og stillferdig historie, men helt uten sentimentalitet, skrevet i et svært vakkert og poetisk språk. Forfatteren har en enestående evne til å realistisk skildre hverdagen med dens små detaljer og tidsmarkører ... Jeg forbanner tidens elv er en roman om de viktige ordene og betydelige hendelsene, som aldri fant sitt rette øyeblikk, før det ble for sent”

KERSTIN JOHANSSON, HELSINBORGS DAGBLAD (Sverige)

”Storverk med få midler … Per Petterson har skrevet en bok som med knappe midler får en hel epoke og en hel samfunnsklasse til å tre fram … Mer stimulerende og givende en dette er skjønnlitterære verk sjelden”

INGE KNUTSSON, KRISTINSTADSBLADET (Sverige)

”Per Petterson skriver også den mest utsøkte prosa man kan tenke seg … Den som leste Ut og stjæle hester med stort utbytte blir garantert ikke skuffet denne gangen heller”

SABINA ÖGREN, BORÅS TIDNING (Sverige)

”Pettersons etterlengtede tilbakekomst med Jeg forbanner tidens elv er mer smertelig, men akkurat like betagende [som Ut å stjæle hester]”

EL MUNDO (Spania)

”et ærlig, motløst og ironisk portrett av den kompliserte relasjonen mellom en mor og en sønn. En beretning som utforsker menneskets manglende evne både til å kommunisere og til å forstå hele sin kompleksitet, formidlet gjennom en prosa som er både presis og vakker. En svært underholdende og meget intim roman av ypperste kvalitet”

LITERATURANORDICA (Spania)

”Denne forfatterens gave er hans evne til å uttrykke så mange følelser i en slik sparsom prosa .... essensiell for alle litterære samlinger"

LIBRARY JOURNAL (USA)

”enkle, vakre og treffende bilder … Alt mor og sønn delte, spesielt bøker og filmer, vever Petterson subtilt inn i historien … Jeg forbanner tidens elv (et sitat fra et dikt av Mao) er i tillegg til et følsomt og klokt portrett av en mor og en sønn uten ord og ytringsevne også en jakt på livet som et møte med døden”

EDITH KOENDERS, VOLKSKRANT (Nederland)

"Per Petterson på sitt beste"

DE STANDAARD (Nederland)

"En fortreffelig roman [...] Petterson har skapt en rik historie med mange lag"

NU.NL (Nederland)

"et gripende dobbeltportrett av mor og sønn"

HDC Media (Nederland)

“Petterson beskriver hvordan det føles å sørge over en person hvis kjærlighet man aldri egentlig har hatt … Ydmykt, og med usedvanlig dyktighet, får Petterson dét å stå på kanten av sin lydløse personlige avgrunn, til å høres heroisk ut”.

STACY D'ERASMO, NEW YORK TIMES BOOK REVIEW (USA)

“som Raymond Carver på sitt aller beste ... en type post-traumatisk skjønnlitteratur som dykker ned i dypene og trekker mørke og uforglemmelige skatter fra vrakrestene … Pettersons setninger kan ta pusten fra deg og gi deg tårer i øynene ... en mester hvis stillferdige, uforglemmelige stemme får deg til å lengte etter mer.”

BOSTON GLOBE (USA)

“Den største fornøyelsen er språket i seg selv … Klart, muntlig og ujålete - språket står klart i gjeld til Hamsun og kanskje like mye til Hemingway … Setningene i Jeg forbanner tidens elv går ned som en knallsterk akevitt”

THE NEW YORK TIMES (USA)

”nok en gripende, opprivende og til tider komisk historie [fra Petterson]”

THE WALL STREET JOURNAL (USA)

“et følelsesmessig slag i trynet … Petterson blander nok håp med den nydelige fremkalte melankolien til å ende opp med et hjerteskjærende og forbeholdent optimistisk verk.”

PUBLISHERS WEEKLY (USA)

“Pettersons forbløffende talent som historieforteller ... Alt er underdrevet, hver lille detalj virker mange ganger sitt format og blir igjen i hodet til leseren som en rangle som sakte mister fart. Prosaen hans hjemsøker deg”

THE COLLAGIST (USA)

“Pettersons siste bok er melankolsk, vakker og til tider mørkt humoristisk – nok en ekstraordinær roman fra en mester av sjangeren.”

JILL OWENS, POWELL'S BOOKS (USA)

“Denne forfatterens talent ligger i hans evne til å uttrykke så mye følelser i en så sparsommelig prosaisk stil. Pettersons ry og den lange rekken priser hans verk har mottatt etter sin utgivelse i Europa i fjor, gjør det essensielt i enhver litterær samling.”

LIBRARY JOURNAL (USA)

“Petterson tilbyr ikke trøst, bare det lavmælte rådet at siden vi ikke kan velge hvordan vi dør, bør vi være forsiktige med hvordan vi velger å leve.”

ENTERTAINMENT WEEKLY (USA)

“Romanen flommer over av Pettersons skjøre dialog mellom nåtidens og fortidens selv … bør få mer klønete forfattere til å grine av misunnelse”.

BOYD TONKIN, THE INDEPENDENT (Storbritannia)

”kommer så avgjort til å underbygge Per Pettersons velfortjent voksende omdømme”.

TIM SOUSTER, THE TIMES (Storbritannia)

”et beksvart tragikomisk verk, en roman så kald og gnistrende som det nordlige vinterlandskapet den foregår i”.

THE GUARDIAN (Storbritannia)

“enestående magi. […] Den ømme nye romanen hans er like mesterlig tankevekkende som I kjølvannet og Ut og stjæle hester, like skånsom som Til Sibir, og like eksepsjonell som alle tre”.

THE IRISH TIMES (Irland)

“Per Petterson står uovertruffen blant samtidsforfattere når det gjelder eksistensiell oppriktighet”.

FINANCIAL TIMES (Storbritannia)

"det Petterson gjør nesten bedre enn noen annen, er å fange og iscenesette, svært tilbakeholdent, det avgjørende øyeblikket da et liv faller sammen, da mennesket framstår som nakent, i all sin sårbarhet. En annen av Pettersons særegne kvaliteter er forfatterens spill med tiden, hvordan han lar fortellingene smyge seg umerkelig fra nåtiden inn i fortiden, hvordan han gjennom uventede overganger bygger opp narrative gåter som aldri havner på avveie … Det er like barskt som det nordiske klimaet, og like vakkert som fjordene, skogene og jentene med brunt hår og stålblå øyne"

BRUNO CORTY, LE FIGARO (Frankrike)

”Her er brutaliteten skjult under en endeløs følsomhet, og det er ikke behov for en rekke av overraskende vendepunkter for at disse romaneske eventyrene, og den vage spenningen som omgir dem, skal oppstå. … tidsepokene blandes sammen gjennom hele romanen, men dette utføres med en klarhet som forhindrer at leseren blir forvirret”

MATHIEU LINDON, LIBERATION (Frankrike)

"Per Petterson, en konge i Norge ... romanen er svært vakker”

MARIANNE PAYOT, L'EXPRESS (Frankrike)

"Jeg forbanner tidens elv er kanskje enda vakrere enn Ut og stjæle hester ... Per Pettersons roman er vidunderlig”

LIVRES-HEBDO (Frankrike)

”Man gjenfinner alle forfatterens narrative kvaliteter i Jeg forbanner tidens elv … Petterson beskriver menneskene og følelsene på riktig avstand, uten patos, og snakker vakkert om drømmer og skuffelser.”

ALEXANDRE FILLON, LIRE: 4 av 4 stjerner (Frankrike)
  • Handlekurv
Handlekurven din er tom
  • Nyheter

Sara Sølberg tildelt NTNUs litteraturpris 2017
Sara Sølberg er tildelt NTNUs litteraturpris 2017 for den kritikerroste debutromanen Seismiske...

Les mer

Karl Ove Knausgårds bok om Munch til fem land
Karl Ove Knausgårds Så mye lengsel på så liten flate. En bok om Edvard Munchs bilder ble l...

Les mer

Matias Faldbakkens The Hills til sju land
Matias Faldbakkens nye roman The Hills har blitt mottatt med jubel av anmelderne. Boken er...

Les mer

Ingvild Burkey tildeles Riksmålsforbundets litteraturpris 2017
I dag ble det kjent at Ingvild Burkey tildeles Riksmålsforbundets litteraturpris 2017. Burkey mot...

Les mer

Tore Renbergs Skada gods klatrer på bestselgerlista
Tore Renbergs nye roman Skada gods utkom nylig til unisont gode kritikker fra anmelderne....

Les mer ARKIV
  • Nyhetsbrev
  • Fritekstsøk
  • Arrangement
24.10.2017

Ingrid Melfald Hafredal​ på Bamble bibliotek og litteraturhus​

Les mer
26.10.2017

Linn Ullmann og Peter Stamm – Samtale om Omtrentlig landskap

Les mer
27.10.2017

En kveld med Tore Renberg på Spira i Flekkefjord

Les mer
28.10.2017

En kveld med Tore Renberg i Lyngdal

Les mer
29.10.2017

En kveld med Tore Renberg – Buen kulturhus i Mandal

Les mer
KOMMENDE

Webdesign og publiseringsverktøy fra Netmaking | Powered by eZ Publish