En ettermiddag om høsten (omslag)

Design: Blæst
Last ned høyoppløselig versjon av omslag
Pris kr 339,00

En ettermiddag om høsten

Kristensen, Mirjam

IB Pris kr 339,00
| ISBN 978 82 495 0267 7

Det unge ekteparet Rakel og Hans Olav er på ferie i New York. De besøker Metropolitan Museum of Art, der Hans Olav blir stående lenge og se på et bilde av den franske hoffmaleren Georges de La Tour, mens Rakel går på do. Når hun kommer tilbake, er Hans Olav borte. Museumsvakten sier at hun så ham forlate rommet med en annen kvinne.

I tiden som følger reiser Rakel på kryss og tvers av storbyen i et forsøk på å danne seg et bilde av hva som kan ha hendt. Har det skjedd noe forferdelig med Hans Olav, eller har han forsvunnet av egen vilje? Hvordan kan et menneske bare bli borte? Rakel treffer blant annet det velstående paret Hanna og Harold Stern, som sier at det er lett å bli forført av en by som New York, og den underlige antikvaren William Hermann, som har funnet Hans Olavs lommebok og mener at han har et fotografiapparat som kan ta bilde av de døde.

En ettermiddag om høsten undersøker blant annet det grunnleggende spørsmålet: Hvor godt kan man kjenne et annet menneske? I en klar og rytmisk prosa skriver Mirjam Kristensen fram romanen om Rakel som må orientere seg på nytt i tilværelsen.

Omtale

”Stillferdig og thrilleraktig. Det er selvsagt ingen thriller den unge forfatteren fra Lyngdal, Mirjam Kristensen, har skrevet. Men det er noe ytterst thrilleraktig i måten hun klarer å holde leseren fanget på gjennom 218 sider. Dette er en bok det er vanskelig å legge fra seg. En må se hvordan det går, hva som skjer når en blar videre – hele tiden. En ettermiddag om høsten er Mirjam Kristensens tredje roman … Denne tredje befester Mirjam Kristensens stilling som en svært dyktig forteller, og som en forteller med noe viktig på hjertet … Mirjam Kristensn skildrer fabelaktig den utviklingen som skjer i Rakels indre etter som tiden går.”

EMIL OTTO SYVERTSEN, FÆDRELANDSVENNEN, TERNINGKAST 5

”Mirjam Kristensens mesterskap, foruten et nesten plagsomt klart prosaspråk, ligger i at hun aldri gir oss den ene og sanne forklaringa, men stoler på at leseren tåler å dele Rakels svirring i det uvisse.”

MORTEN WINTERWOLD, NORDLYS

”Balansekunst … Mirjam Kristensen viser i sin nye roman hvilken fin og følsom språkkunstner hun er … Kristensen har med sine to romaner bevist at hun er en helt usedvanlig følsom og begavet språkkunstner. Noe denne lille romanen bekrefter. Kristensens språk er minimalistisk og nøkternt, her er ingen utbroderinger eller pompøse metaforer, derimot bruker hun gjentakelsen effektfullt slik at hun oppnår en suggererende kraft i fortellingen. Den metoden bruker hun med fin effekt i denne romanen … Det er en stillferdig, moden og særpreget fortelling Mirjam Kristensen har skrevet – med verdensbyen som et både truende og omsluttende bakteppe”

TURID LARSEN, DAGSAVISEN

”Nå er hun ute med sin tredje roman i et forfatterskap det er all grunn til å gjøre leserne oppmerksom på … Tap og sorg er sentrale temaer i Kristensens nøkterne, men likevel insisterende prosa … Mirjam Kristensen beskriver med fine detaljer hvordan Rakel blir helt satt ut … Paul Auster er et annet forfatternavn som melder seg under lesningen av En ettermiddag om høsten. Det er ikke bare på grunn av konkrete skildringer av New Yorks geografi og folk, men også på grunn av denne utforskningen av hvem et menneske egentlig er, når alt kommer til alt, og muligheten for å la seg rive med strømmen, ta et valg og forsvinne i mengden. Mirjam Kristensens bok er inderlig medrivende, og den blir så visst ikke borte i mengden.”

ANNE CATHRINE STRAUME, NRK, KULTURNYTT

”Mirjam Kristensen ble tildelt Vesaas-prisen for debuten Dagene er gjennomsiktige fra 2000. Fremdeles skriver hun romaner det er mulig å huske … Romanen beskriver hovedpersonens utvikling med hensyn til å akseptere at det utenkelige faktisk er mulig, og den gjør det i et renskåret og stramt språk som begynner i det deskriptive og registrerende for så å ta opp i seg en nøye utmålt porsjon enkle, men virkningsfulle bilder … Fremstillingen av flere lett bisarre bipersoner fungerer likeledes som et ledd i en kjede av underliggjørende grep som gjør En ettermiddag om høsten til en roman det er mulig å huske.”

ANNE MERETHE K. PRINOS, AFTENPOSTEN

”Finstemt roman om å miste noen. … Konstruksjonen rundt det mangetydige og motstridende er bokas styrke. Ganske snedig gis hver mulige forklaring på at ektemannen forsvant akkurat nok næring til at den ikke kan forkastes. Slik opprettholdes tvilen … en godt konstruert fortelling, ført i et språk som er ukunslet og også tryggere. Romanen er akkurat så åpen og flertydig som en god roman skal være”

MAYA TROBERG DJUVE, DAGBLADET

”Fortellingen er nesten thrilleraktig, og boken er vanskelig å legge fra seg … leseverdig og tankevekkende”

SOFIE LARSEN, FREDRIKSSTAD BLAD

”En fengslende roman. Mirjam Kristensen utviser en egen evne til å holde på leseren i sin siste roman. For aller helst vil man ikke legge boken fra seg. Man vil lese videre for å se hva som skjer … Mirjam Kristensens måte å fortelle på gjør at man blir fanget av historien og hele tiden ønsker å lese mer”

TOM ARILD STØLE, FARSUNDS AVIS

"Mirjam Kristensen har skrevet en pageturner om å gråte og sove. Det er imponerende. Dette er god prosa. Ikke bare god, men til tider drivende god … Vi får et lite drypp av noe magisk, noe pirrende uforklarlig og gåtefullt. Kristensen skildrer så godt, så naturlig og levende at hun klarer å gjøre Rakels indre tanker viktigere enn de ytre spenningsmomentene … Det er imponerende hvordan Kristensen gjennom hele romanen skaper små spenningsmomenter, mulige handlinger og vendepunkt som bryter med beretningen om Rakels indre fortvilelse … Når romanen hele tiden motarbeider seg selv, når den hele tiden bryter med forventningene, skaper hun en konstruktiv frustrasjon hos leseren. Dette flytter fokuset over på språket. Den stramme og elegante prosaen nærmest tvinger leseren til å fatte interesse for Rakel og kun Rakel … Det er godt at Kristensen befester seg som en forfatter som mestrer språket, som evner å sette et indre følelsesforløp foran all annen sedvanlig underholdningslitteratur. Nettopp derfor både fortjener og krever denne romanen oppmerksomhet blant høstens utgivelser”

ANJA RÅLM, MORGENBLADET

”Tett og velskrevet roman om det å havne i en ekstrem situasjon … Kristensen har et imponerende blikk for små, men talende detaljer … En ettermiddag om høsten oppleves som en sjeldent velkomponert roman”

GRO JØRSTAD NILSEN, BERGENS TIDENDE

”Intenst nærværende fortelling om tap og fravær … På tross av at romanen ikke er en spenningstekst, bretter den ut språklig og stilsikker energi som jager oss fremover i letingen … Balansen mellom avmakt og tviholdning på øyeblikket smitter over på leseren, og gjør romanen til sterk lesning”

MARI NYMOEN, ADRESSEAVISEN

”Det er en lavmælt bok, som lister seg bortover og gir få svar, men som i et enkelt, stilsikkert språk dveler ved erkjennelsen av tap, og stiller store spørsmål med små bokstaver”

SILJE BEKENG, NY TID

”Mirjam Kristensen har skrevet den boka jeg har likt best av de jeg har fått med meg av høstens bøker … Boka er av den typen du ikke klarer å legge fra deg fordi det er så ulidelig spennende, samtidig er det ei bok til å bli klokere av”

EMIL OTTO SYVERTSEN, FÆDRELANDSVENNEN, kritikernes favoritter i 2006

”Mirjam Kristensen har tatt fatt i redselen enhver som er på reise i storbyen kan føle … en nøkternt fortalt, men gripende beretning”

CTP, PSYKISK HELSE

”Da Mirjam Kristensen i fjor høst gav ut sin tredje roman, En ettermiddag om høsten, skrev hun seg inn som et sentralt navn i en sterk tradisjon av unge, nordiske kvinnelige romanforfattere Jeg tenker selvfølgelig på Trude Marstein, Hanne Ørstavik og Anne Oterholm i Norge for eksempel. Jeg tenker for eksempel på Helle Helle, Christina Hesselholdt, Solvej Balle og Kirsten Hammann i Danmark. Eller for eksempel på Mirja Unge, Kerstin Norborg, Gabriella Håkansson, Lotta Lottass og Maja Lundgren i Sverige. Ikke bare skriver de bra, men de klarer foruroligende ofte å sette fingeren på tilsynelatende flyktige, unnselige, men allikevel helt avgjørende sider ved den allmennmenneskelige tilværelsen ... Det fascinerende med denne beretningen om et tap handler først og fremst om fortellingens paradoksale evne til å erobre tapet, men dermed også forspille det.”

TROND HAUGEN, LITLIVE.DK

”En indre monolog i fascinerende presist språk”

FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG (Tyskland)

”Kristensen forteller virkningsfullt om en kvinne som på et øyeblikk mister all sin trygghet … Forfatteren greier for det første med noen få antydninger å vise at hennes lidende heltinne kanskje levde i en stor kjærlighetsillusjon … og for det andre lar hun oss ikke stå skuffet tilbake etter lesningen fordi livet ikke fungerer som på film”.

DEUTSCHLAND RADIO KULTUR (Tyskland)

”Med svært fin nese for livets viderverdigheter lar forfatteren Mirjam Kristensen oss delta i en leting som på en enestående måte rører ved dype følelser ... Selv om romanen ikke gir seg ut for å være en kriminalroman, oppviser den likevel de beste kjennetegnene på en psykothriller. Med spenning og deltakelse følger man en kvinne som begynner å bli gal av tvilen på seg selv … Alt i alt er romanen utmerket bygd opp, godt oversatt og den byr på spennende og innholdsmessig overbevisende underholdning”.

BOOKREPORTER.DE (Tyskland)

”En spennende, melankolsk roman, som en ikke kan legge fra seg. Mirjam Kristensen behersker kunsten å fortelle på en subtil måte”

SCHREIB-LUST.DE (Tyskland)
  • Handlekurv
Handlekurven din er tom
  • Nyheter

Matias Faldbakken nominert til Osloprisen 2019
Matias Faldbakkens kritikerroste roman Vi er fem er nå nominert til Osloprisen 2019. Tre r...

Les mer

Nina Lykke og Anne B. Ragde selger mest av årets norske romaner
Blant julehefter og barnebøker er det to norske romaner som hevder seg på Bokhandlerforeningens...

Les mer

Rune Christiansen utnevnt til fransk ridder
Rune Christiansen ble fredag kveld utnevnt til «Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres» (ri...

Les mer

Nina Lykkes Full spredning i nytt opplag – nå 38.000
Nina Lykkes roman Full spredning. En legeroman er fortsatt landets mest solgte norske roma...

Les mer

Hanne Ørstaviks Kjærlighet roses i The Guardian
Hanne Ørstaviks roman Kjærlighet (eng. tittel: Love) ble nylig lansert i Storbritan...

Les mer ARKIV
  • Nyhetsbrev

Webdesign og publiseringsverktøy fra Netmaking | Powered by eZ Publish